Середня освіта в Україні та Франції: сучасні тенденції

  • Алла Дурдас ДНПБ України ім. В.О. Сухомлинського
Ключові слова: тенденції; трансформація; середня освіта; глобалізація; євроінтеграція; гуманізація; моральне виховання; особистісно-орієнтоване навчання.

Анотація

У статті розкрито сучасні тенденції трансформації системи загальної середньої освіти України та Франції, зазначено роль євроінтеграційних процесів у цих трансформаціях та перспективи подальшого розвитку середньої освіти в Україні та у Франції. Проаналізовано роль глобалізації, яка впливає на всі сфери суспільного життя, включаючи середню освіту. Важливою тенденцією розвитку загальної середньої освіти в Україні на початку ХХІ століття визначено гуманізацію освіти – невід’ємну частину реформування та демократизації суспільного життя. Унаочнено зміщення акцентів із навчальної діяльності педагога на навчально-пізнавальну, трудову, художню, пошукову, дослідницьку та інші діяльності вчителя у співпраці з учнем. У статті продемонстровано запровадження у навчанні дитиноцентризму, тобто орієнтації на потреби учня. Підкреслено, що найважливішою тенденцією в освіті XXI століття є тенденція до безперервності освіти, сутність якої полягає у постійному поглибленні загальноосвітньої і фахової підготовки, перетворенні набуття освіти у процес, що триває упродовж всього життя людини. Інформатизацію освіти у статті продемонстровано як глобальну тенденцію у всьому світі. Зокрема розкрито особливості французької середньої освіти. Охарактеризовано сучасні тенденції у французькій середній освіті, йдеться про обов'язкове включення учня в професійну діяльність. Відзначено тенденцію у французькій середній освіті, яка стосується морального виховання французьких школярів та розділення комплексу морального виховання на чотири змістовні групи: основні категорії моралі; громадське життя та повага до інших; ощадливе ставлення до власності інших, особливо державної; повага особистості до себе, тощо. Зазначено продовження терміну обов’язкового навчання школярів у Франції – до 18 років.

Біографія автора

Алла Дурдас, ДНПБ України ім. В.О. Сухомлинського

науковий співробітник відділу педагогічного джерелознавства та біографістики Державної науково-педагогічної бібліотеки ім. В.О. Сухомлинського м. Київ, Україна

Опубліковано
2024-08-18
Як цитувати
Дурдас, А. (2024). Середня освіта в Україні та Франції: сучасні тенденції. Науково-педагогічні студії, 4(4), 25-32. https://doi.org/10.32405/2663-5739-2020-4-25-32
Розділ
Історико-педагогічні студії