ОСВІТНІЙ ПРОСТІР УНІВЕРСИТЕТУ: СТАНОВЛЕННЯ ПОНЯТТЯ

  • Валентина Малик викладач іноземних мов кафедри української та іноземних мов, Вінницький національний аграрний університет
Ключові слова: простір, освітній простір, педагогічна реальність, освітні технології, глобалізаційні процеси, сучасна освіта

Анотація

Анотація. У статті доведено, що поняття освітнього простору
університету включає в себе такі компоненти: «простір» та його ознаку –
«освітній». Показано, що прискорення інтеграційних процесів у різних
галузях життя суспільства спричинило тенденцію позначати їх сутність як
формування й розвиток певного простору: економічного, інформаційного,
освітнього, надаючи йому значення взаємодії суб’єктів суспільної
діяльності. Зазначено, що провідне поняття «простір» за допомогою ознаки
«освітній» утворило поняття «освітній простір», що з урахуванням
змістового наповнення його структурних компонентів розуміється як певна
упорядкована структура, що характеризує всі процеси, форми, траєкторії
руху і виражає зв’язок між об’єктами освітньої діяльності, забезпечуючи
соціальну та особистісну значимість результату вдосконалення умінь і
поведінки її суб’єктів. Звертається увага на те, що у визначенні освітнього
простору виокремлено соціально-географічний, системно-цілісний,
локально-постерний підходи. Соціально-географічний підхід відображає
створення унікального освітнього простору в рамках соціальних регіонів,
географічних територій та держав з урахуванням їхньої специфіки за умови
наявності єдиного інформаційного середовища. Прихильники системноцілісного підходу розглядають освітній простір як елемент суспільної
освіти, як взаємодію різних рівнів системи освіти та особистості. У
локально-постерному підході використовують поняття простору освітнього
закладу чи його компонента. Характеризуються етапи розвитку обраного
поняття. Доведено, що освітній простір є складною ієрархічною
структурою, пірамідою просторів, у якому виділяють низку рівнів:
глобальний, континентальний, освітній простір країни, національнорегіональний, регіональний, територіально-регіональний, муніципальний,
локальний, сімейний, особистісний освітній простір. Зазначено, що освітній
простір суспільства є формою соціальної єдності людей, що створюється в
результаті їх спільної освітньої діяльності, а цілі такої діяльності
визначаються потребами суб’єктів освіти, адже суттєвим фактором сучасної
Малик В. Освітній простір університету: становлення поняття
освіти є наявність цілісного освітнього простору.

Опубліковано
2024-07-05
Як цитувати
Малик, В. (2024). ОСВІТНІЙ ПРОСТІР УНІВЕРСИТЕТУ: СТАНОВЛЕННЯ ПОНЯТТЯ. Науково-педагогічні студії, 7(7), 132-147. https://doi.org/10.32405/2663-5739-2023-7-132-147