Реформування загальної середньої освіти в Радянській Україні в умовах авторитарного суспільства (1931–1991): історіографія та джерела

  • Лариса Березівська директор ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського
Ключові слова: реформування загальної середньої освіти, радянська Україна, педагогічна історіографія, педагогічне джерелознавство, історія освіти

Анотація

Стаття розкриває організаційно-змістові основи, позитивні й негативні тенденції реформування загальної середньої освіти в радянській Україні (19311991). Містить укладений автором на основі дібраної, систематизованої й класифікованої джерельної бази бібліографічний список історіографії (статті, брошури, монографії, посібники, дисертації тощо дослідників 30-х років ХХ ст. – 2018 р.) і джерел (нормативно-правові документи; періодичні або продовжувані видання: «Комуністична освіта», «Радянська школа», «Збірник наказів Народного комісаріату освіти», «Збірник наказів та інструкцій Міністерства освіти Української РСР», «Радянська освіта» та ін.; статті, брошури досліджуваного періоду тощо) із зазначеної проблеми. Пропонований бібліографічний список, що відображає еволюцію вітчизняної педагогічної думки – від її фальсифікації в рамках комуністичної ідеологеми до відродження на основі національного, демократичного, гуманістичного принців в умовах розбудови української державності, стане в пригоді дослідникам історії освіти та педагогіки, а також усім учасникам нинішнього реформаторського процесу освітнього простору. Виявлені під час дослідження позитивні й негативні тенденції реформування загальної середньої освіти можуть стати в пригоді в ході нинішньої інтенсивної розбудови Нової української школи, імплементації Закону України «Про освіту» (2017). Вивчення означеної проблеми крізь призму історіографії та джерелознавства сприятиме інформаційному забезпеченню подальшого історико-педагогічного студіювання реформ і контрреформ минулого як складників державної освітньої політики в контексті суспільно-політичних, соціально-економічних, педагогічних детермінант. Ця стаття є продовженням циклу джерелознавчих розвідок, у яких висвітлено процес реформування загальної середньої освіти крізь призму джерелознавства в інші історичні періоди.

Біографія автора

Лариса Березівська, директор ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського

доктор педагогічних наук, професор, член- кореспондент НАПН України

Опубліковано
2024-08-20
Як цитувати
Березівська, Л. (2024). Реформування загальної середньої освіти в Радянській Україні в умовах авторитарного суспільства (1931–1991): історіографія та джерела. Науково-педагогічні студії, 3(3), 9-33. https://doi.org/10.32405/2663-5739-2019-3-9-33
Розділ
Історико-педагогічні студії