Нормативно-правове забезпечення реформування загальної середньої освіти у Франції та в Україні (1991–2021 рр.)

  • Алла Дурдас науковий співробітник відділу педагогічного джерелознавства та біографістики Державної науково-педагогічної бібліотеки ім. В.О. Сухомлинського
Ключові слова: нормативно-правове забезпечення, середня освіта, школа, реформа, реформування, законодавство, розвиток.

Анотація

У статті охарактеризовано нормативно-правове забезпечення реформування загальної середньої освіти у Франції та Україні у 1991–2021 роках. Висвітлено етапи становлення національної освітньої системи України. Зазначено, що українська національна система освіти здебільшого зберегла прогресивні здобутки і традиції минулого, а також стала краще відповідати новим суспільним відносинам і водночас накопичила інноваційний потенціал подальшого розвитку. В статі зауважено, що з прийняття в 1991 р. законів про освіту та наукову і науково-технічну діяльність цей період національної освітньої самоідентифікації завершився остаточною дезінтеграцією української освіти з пострадянським освітнім простором, створенням цілісного комплексу національного освітнього законодавства, прийняттям Національної доктрини розвитку освіти на перспективу. Період з 2014 р. охарактеризовано як період комплексної модернізації освітньо-наукової сфери. Виокремлено та охарактеризовано етапи розроблення державної політики в галузі освіти: перший етап (1989–1995); другий етап (1996–1998); третій етап (1998–2001). Зауважено формування протягом років незалежності методологічних засад національної освітньої політики на основі національних пріоритетів та нового соціально-економічного контексту. В якості важливого здобутку для всіх рівнів освіти України зазначено формування цілісної законодавчої бази—затвердження Законів України «Про освіту» (1991), «Про професійно-технічну освіту» (1998), «Про загальну середню освіту» (1999), «Про позашкільну освіту» (2000), «Про вищу освіту» (2002). Зауважено, що перша хвиля реформ в українській освіті була пов’язана з формуванням нової демократично-базованої системи освіти, деідеологізацією змісту освіти, надання йому національної специфіки. У статті у хронологічній послідовності розглянуто основні закони та нормативні акти, дотичні до середньої освіти Франції протягом 1991 – 2021 років: Закон про рівні права та можливості, участь та громадянство інвалідів від 11 лютого 2005 року; Закон про керівництво та планування навчальних програм №2005-380 від 23 квітня 2005 року для майбутнього шкіл; Указ № 2005-1145 від 9 вересня 2005 р.; Указ № 2005-1178 від 13 вересня 2005 р.; Указ №2006-830 від липня 2006 року; Закон про керівництво та реструктуризацію шкіл No. 2013-595 від 8 липня 2013 року. Охарактеризовано сучасні тенденції у сфері французької середньої освіти: обов’язкове залучення учнів до професійної діяльності та отримання диплома бакалавра найбільшою кількістю ліцеїстів, що підтримується законодавством на національному рівні.

Біографія автора

Алла Дурдас, науковий співробітник відділу педагогічного джерелознавства та біографістики Державної науково-педагогічної бібліотеки ім. В.О. Сухомлинського

доктор філософії

Опубліковано
2024-08-15
Як цитувати
Дурдас, А. (2024). Нормативно-правове забезпечення реформування загальної середньої освіти у Франції та в Україні (1991–2021 рр.). Науково-педагогічні студії, 6(6), 98-107. https://doi.org/10.32405/2663-5739-2022-6-98-107