Нормативно-правове забезпечення реформування загальної середньої освіти у Франції та в Україні (1991–2021 рр.)
Анотація
У статті охарактеризовано нормативно-правове забезпечення реформування загальної середньої освіти у Франції та Україні у 1991–2021 роках. Висвітлено етапи становлення національної освітньої системи України. Зазначено, що українська національна система освіти здебільшого зберегла прогресивні здобутки і традиції минулого, а також стала краще відповідати новим суспільним відносинам і водночас накопичила інноваційний потенціал подальшого розвитку. В статі зауважено, що з прийняття в 1991 р. законів про освіту та наукову і науково-технічну діяльність цей період національної освітньої самоідентифікації завершився остаточною дезінтеграцією української освіти з пострадянським освітнім простором, створенням цілісного комплексу національного освітнього законодавства, прийняттям Національної доктрини розвитку освіти на перспективу. Період з 2014 р. охарактеризовано як період комплексної модернізації освітньо-наукової сфери. Виокремлено та охарактеризовано етапи розроблення державної політики в галузі освіти: перший етап (1989–1995); другий етап (1996–1998); третій етап (1998–2001). Зауважено формування протягом років незалежності методологічних засад національної освітньої політики на основі національних пріоритетів та нового соціально-економічного контексту. В якості важливого здобутку для всіх рівнів освіти України зазначено формування цілісної законодавчої бази—затвердження Законів України «Про освіту» (1991), «Про професійно-технічну освіту» (1998), «Про загальну середню освіту» (1999), «Про позашкільну освіту» (2000), «Про вищу освіту» (2002). Зауважено, що перша хвиля реформ в українській освіті була пов’язана з формуванням нової демократично-базованої системи освіти, деідеологізацією змісту освіти, надання йому національної специфіки. У статті у хронологічній послідовності розглянуто основні закони та нормативні акти, дотичні до середньої освіти Франції протягом 1991 – 2021 років: Закон про рівні права та можливості, участь та громадянство інвалідів від 11 лютого 2005 року; Закон про керівництво та планування навчальних програм №2005-380 від 23 квітня 2005 року для майбутнього шкіл; Указ № 2005-1145 від 9 вересня 2005 р.; Указ № 2005-1178 від 13 вересня 2005 р.; Указ №2006-830 від липня 2006 року; Закон про керівництво та реструктуризацію шкіл No. 2013-595 від 8 липня 2013 року. Охарактеризовано сучасні тенденції у сфері французької середньої освіти: обов’язкове залучення учнів до професійної діяльності та отримання диплома бакалавра найбільшою кількістю ліцеїстів, що підтримується законодавством на національному рівні.
Авторське право (c) 2024 Науково-педагогічні студії
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.