ЦІННІСНО-МОТИВАЦІЙНА СПРЯМОВАНІСТЬ УКРАЇНЦІВ У ВОЄННИХ УМОВАХ ЦИФРОВОГО СУСПІЛЬСТВА

  • Олена Мерзлякова старший науковий співробітник відділу наукового інформаційно-аналітичного супроводу освіти ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського
Ключові слова: цінності, мотивація, українці, війна, цифрове суспільство

Анотація

У статті висвітлено результати пілотного дослідження ціннісно-мотиваційної спрямованості українців у воєнних умовах цифрового суспільства. Виявлено закономірності щодо ціннісних
пріоритетів українців та їх динаміки залежно від віку та приналежності до певних професійних спільнот. З’ясовано, що інтегративні налаштування, які містять такі складові, як соціальна культура, духовність, зрілість, безпека та екологія, є найважливішими для всіх вікових груп респондентів. Після 40 років ці показники помітно зростають. Професійними групами, де такі налаштування мають найбільші показники, є вибірка вчителів і психологів.
Індивідуальні налаштування, що містять складові самовизначення, стимулювання, мотивації, досягнення, насолоди, мають приблизно однакові показники для всіх вікових груп. Щодо  професійних груп вибірки, найбільш індивідуальні налаштування виявлено у групах учителів і студентів. Для суспільних налаштувань, що мають найменші показники в цілому, характерним є певна вікова динаміка підвищення показників з віком, особливо після 40 років. Професійною групою, у якій таких налаштувань виявлено найбільше, є шкільні вчителі. Криза середнього віку впливає на ціннісні налаштування респондентів. Це помітно за більшістю показників ціннісних налаштувань. Найважливішими для всіх професійних та вікових груп є такі ціннісно-мотиваційні спрямованості: самовизначення (індивідуальні налаштування), соціальність (суспільні налаштування) та зрілість (інтегративні налаштування). Тобто переважна більшість респондентів бажають визначити власне місце та роль у суспільстві й усвідомлено це реалізувати. Щодо гендерної відмінності ціннісних налаштувань, то для чоловіків більш важливими є активність, мотивація, впливовість, проте жінки частіше орієнтовані на соціальність, безпеку, екологію, зрілість, духовність, уміння насолоджуватись життям. У дослідженні використано методику «Життєві принципи та цінності», яка є переробленою, скороченою та адаптованою до сучасних реалій версією «Ціннісного опитувальника» Шварца. Опитування, аналіз та візуалізація
результатів проводяться за допомогою цифрових технологій.

Опубліковано
2024-07-05
Як цитувати
Мерзлякова, О. (2024). ЦІННІСНО-МОТИВАЦІЙНА СПРЯМОВАНІСТЬ УКРАЇНЦІВ У ВОЄННИХ УМОВАХ ЦИФРОВОГО СУСПІЛЬСТВА. Науково-педагогічні студії, 7(7), 222-237. https://doi.org/10.32405/2663-5739-2023-7-222-237