Освітні екскурсії та подорожі у західноєвропейській педагогічній думці XV–XX століть

  • Олександр Наровлянський Український державний центр національно-патріотичного виховання, краєзнавства і туризму учнівської молоді, м. Київ, Україна
Ключові слова: освітній туризм, екскурсії, подорожі, середня школа, Західна Європа.

Анотація

Стаття присвячена визначенню поглядів західноєвропейських педагогів на освітні екскурсії та їх використання у навчальних закладах. Виявлено західноєвропейських педагогів, які у період XV – XX століть висловлювали думки щодо місця екскурсій у освітньому процесі. Визначено, що одним з перших на важливість виходу учнів за межі класу та використання прогулянок та екскурсій в освіті звернув увагу Франсуа Рабле. Встановлено, що він пропонував проводити для учнів екскурсії як на природу, так і до ремісничих майстерень. Встановлено, що Ян Амос Коменський та Джон Локк пропонували включати подорожі до діяльності навчальних закладів. Ними було визначено найбільш прийнятний вік для проведення навчальних подорожей. Зазначено, що Йоганн Генріх Песталоцці та Адольф Дистервег одними з перших вказали на роль наочності як теоретичну підставу використання екскурсій у освітньому процесі. Вони обґрунтовували принцип природовідповідності в освіті. Також вони запропонували використовувати екскурсії для реалізації цього принципу та посилення наочності. Виявлено позиції Августа Германа Франке та Йогана Фридриха Гербарта щодо організації освітніх екскурсій у різних типах навчальних закладів. Вказано, що на початку ХХ століття Георг Кершенштейнер був ентузіастом упровадження екскурсій у освітній процес як елементу «державогромадянського виховання». Відзначено, шо американський філософ та педагог Джон Дьюї вказував на зв’язок між освітою та реальним досвідом. Цей досвід може набуватися під час відвідування бібліотек, музеїв, організації подорожей. Відзначено роль Августа-Генріха Любена у розробці теорії освітніх екскурсій та їх упровадженні у практику вітчизняної освіти у другій половині XIX, зокрема через методичну літературу. Встановлено, що у західноєвропейській педагогічній думці протягом шести століть визнано роль екскурсій у освіті.

Біографія автора

Олександр Наровлянський, Український державний центр національно-патріотичного виховання, краєзнавства і туризму учнівської молоді, м. Київ, Україна

кандидат педагогічних наук, заступник директора

Опубліковано
2024-11-06
Як цитувати
Наровлянський, О. (2024). Освітні екскурсії та подорожі у західноєвропейській педагогічній думці XV–XX століть. Науково-педагогічні студії, (8), 87-98. https://doi.org/10.32405/2663-5739-2028-8-87-98
Розділ
Історико-освітні студії