Вектори стратегічного розвитку наукових бібліотек закладів вищої освіти України, Литви, Польщі

  • Олена Воскобойнікова-Гузєва Київський університет імені Бориса Грінченка
  • Наталія Терещенко Київський університет імені Бориса Грінченка

Abstract

У статті висвітлено результати структурного й змістовного аналізу основних векторів стратегічного розвитку наукових бібліотек семи європейських університетів – Національного університету «Києво-Могилянська академія», Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Національного технічного університету «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Київського університету імені Бориса Грінченка, Вільнюського університету, Варшавського університету та Ягеллонського університету. У дослідженні використано методи системного, структурного і контент-аналізу. Головними стратегічними напрямами розвитку бібліотек, притаманних усім об’єктам дослідження, визначено освітній (документне та інформаційне забезпечення якості навчання студентів, ресурсна підтримка викладацької діяльності), науковий (інформаційна підтримка і супровід дослідників, допомога в управлінні результатами досліджень), технологічний (упровадження нових технологічних рішень, створення сприятливого фізичного та віртуального простору, оновлення матеріально-технічної бази), партнерський (співробітництво з бібліотеками, навчальними закладами, установами та організаціями державно-приватного сектору, міжнародна співпраця), професійний (формування середовища для професійного розвиту співробітників бібліотеки). Встановлено, що загальною тенденцією є інтегрованість стратегій розвитку бібліотек університетів зі стратегіями самих університетів, орієнтованість на забезпечення та підтримку їх реалізації. Бібліотека закладу вищої освіти розглядається дослідниками як інтелектуальний простір, складний науковоінформаційний та соціально-комунікаційний комплекс, ключовий інформаційний ресурс університету, повноцінна структура, яка поряд з іншими бере участь у модернізаційних процесах університету, сприяє якості наукових досліджень, якості підтримки дослідницької діяльності, якості підтримки навчання та викладання. Наголошено, що стратегії побудовано з використанням як традиційних, так і новаторських підходів. Найпрогресивніші автори-розробники проаналізованих стратегічних документів орієнтовані на розвиток бібліотеки як комфортного віртуального середовища та креативного комунікативного середовища, що стимулює творення та впровадження інновацій, активну комунікацію із читачем-клієнтом, підтримують у своїй діяльності концепції Відкритої науки (Open Science) та Відкритої освіти (Open Education).

Author Biographies

Олена Воскобойнікова-Гузєва, Київський університет імені Бориса Грінченка

доктор наук із соціальних комунікацій, старший науковий співробітник, завідувач кафедри бібліотекознавства та інформології Київського університету імені Бориса Грінченка, провідний науковий співробітник Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В.О. Сухомлинського
Київ, Україна

Наталія Терещенко, Київський університет імені Бориса Грінченка

кандидат педагогічних наук, доцент, доцент кафедри бібліотекознавства та інформології Київського університету імені Бориса Грінченка, Київ, Україна

Published
2024-08-18
How to Cite
Воскобойнікова-Гузєва, О., & Терещенко, Н. (2024). Вектори стратегічного розвитку наукових бібліотек закладів вищої освіти України, Литви, Польщі. Research and Educational Studies, 5(5), 145-160. https://doi.org/10.32405/2663-5739-2021-5-145-160
Section
Scientific and information support of the field of education