Вектори стратегічного розвитку наукових бібліотек закладів вищої освіти України, Литви, Польщі
Abstract
У статті висвітлено результати структурного й змістовного аналізу основних векторів стратегічного розвитку наукових бібліотек семи європейських університетів – Національного університету «Києво-Могилянська академія», Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Національного технічного університету «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського», Київського університету імені Бориса Грінченка, Вільнюського університету, Варшавського університету та Ягеллонського університету. У дослідженні використано методи системного, структурного і контент-аналізу. Головними стратегічними напрямами розвитку бібліотек, притаманних усім об’єктам дослідження, визначено освітній (документне та інформаційне забезпечення якості навчання студентів, ресурсна підтримка викладацької діяльності), науковий (інформаційна підтримка і супровід дослідників, допомога в управлінні результатами досліджень), технологічний (упровадження нових технологічних рішень, створення сприятливого фізичного та віртуального простору, оновлення матеріально-технічної бази), партнерський (співробітництво з бібліотеками, навчальними закладами, установами та організаціями державно-приватного сектору, міжнародна співпраця), професійний (формування середовища для професійного розвиту співробітників бібліотеки). Встановлено, що загальною тенденцією є інтегрованість стратегій розвитку бібліотек університетів зі стратегіями самих університетів, орієнтованість на забезпечення та підтримку їх реалізації. Бібліотека закладу вищої освіти розглядається дослідниками як інтелектуальний простір, складний науковоінформаційний та соціально-комунікаційний комплекс, ключовий інформаційний ресурс університету, повноцінна структура, яка поряд з іншими бере участь у модернізаційних процесах університету, сприяє якості наукових досліджень, якості підтримки дослідницької діяльності, якості підтримки навчання та викладання. Наголошено, що стратегії побудовано з використанням як традиційних, так і новаторських підходів. Найпрогресивніші автори-розробники проаналізованих стратегічних документів орієнтовані на розвиток бібліотеки як комфортного віртуального середовища та креативного комунікативного середовища, що стимулює творення та впровадження інновацій, активну комунікацію із читачем-клієнтом, підтримують у своїй діяльності концепції Відкритої науки (Open Science) та Відкритої освіти (Open Education).
Copyright (c) 2021 Research and Educational Studies
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.