Pedagogical Biography of Ukrainian Revolution Period (1917–1921) as a Ground and Source for National and Patriotic Education of Children and Youth: Dialogue of Generations

  • Larysa Berezivska V. Sukhomlynskyi State Scientific and Educational Library of Ukraine, Kyiv, Ukraine
Keywords: national and patriotic education of children and youth, pedagogical biography, biographies and creative heritage of Ukrainian educators, history of education in Ukraine (1917–1921).

Abstract

The biographies (life works) of Ukrainian teachers (V. Durdukivskyi, H. Ivanytsia, A. Krushelnytskyi, O. Muzychenko, I. Ohienko, S. Rusova, I. Sokolianskyi, I. Steshenko, P. Kholodnyi, Y. Chepiha, etc.) who made a significant contribution to the safeguarding the Ukrainian identity are actualised.  Such individuals serve as exemplars for the contemporary generation and should become a means of national and patriotic education of children and youth. It has been demonstrated that Ukrainian educators from a century ago, drawing upon European pedagogical thought and experience, laid the bricks of national and patriotic education, namely they introduced the concepts of "national education", "national and patriotic education" (love for Ukraine and the desire to defend it, native environment, conformity to the child’s psychology and personality); determined the goal (education of a citizen of the independent state of Ukraine, unity of the Ukrainian people); principles (child-centredness; humanism; naturalness; cultural relevance; individuality; national orientation; multiculturalism; historical memory, etc. ); means (national school, language of instruction, Ukrainian studies subjects (language, literature, history, geography); literary and musical festivals dedicated to famous Ukrainian figures; excursions; lectures; clubs; Ukrainian songs, books, libraries, theatre, periodicals, student organisations, etc.) These strategic achievements began to be implemented in educational practice. It is argued that if these educators had not been repressed by the Stalinist system, had not died or emigrated as a result of the Russian-Bolshevik invasion, their pedagogical humanistic and national concepts would have been implemented during their lifetime. Currently, the lives and ideas of Ukrainian educators about the formation of a citizen-patriot of an independent Ukraine need to be popularised (inclusion in the content of pedagogical disciplines during teacher training and retraining; relevant biographical research and publication of historical reference, popular science literature; scientific and practical, scientific, informational, cultural and educational events; creation of digital biographical resources) in order to reconstruct the historical memory of Ukrainians. A comparative analysis of the views of Ukrainian educators of 1917–1921 and the provisions of the 2022 Concept convincingly proves their coherence and the need for early widespread implementation in the educational and scientific space.

Author Biography

Larysa Berezivska, V. Sukhomlynskyi State Scientific and Educational Library of Ukraine, Kyiv, Ukraine

Doctor of Pedagogical Sciences, Professor, Corresponding Member of the NAES of Ukraine, Director, Head Researcher of the Department of Pedagogical Source Studies and Biographistics

References

Березівська,Л.Д. (2011). Реформи шкільної освіти в Україні у ХХ столітті: документи, матеріали і коментарі: хрестоматія: навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. ЛНУ ім. Тараса Шевченка. https://lib.iitta.gov.ua/9770/.

Березівська,Л.Д. (2016a). Ідея національно-патріотичного виховання школярів у добу Української революції: за матеріалами журналу «Вільна українська школа» (1917–1920). Рідна школа, 1, 57–62.

Березівська,Л.Д. (Голов. ред.).(2016b). Українські педагоги про національно-патріотичне виховання: збірник матеріалів Всеукраїнського науково-практичного семінару. ДНПБ України ім. В.О.Сухомлинського. https://dnpb.gov.ua/ua/?ourpublications=країнські-педагоги-про-національно-п.

Березівська,Л.Д. (2023). Педагогічна біографіка України як носій національно-патріотичної свідомості: діалог поколінь. УНаціонально-патріотичне виховання дітей та молоді в умовах воєнного стану та повоєнного відновлення України: стратегії і завдання: збірник тез методологічного семінару(с.26–28). НАІР. https://lib.iitta.gov.ua/735035/.Дорошкевич,О. (1917). Огляд життя середньої школи. Вільна українська школа, 2, 98–108.

Дорошкевич,О. (1918). Огляд життя середньої школи. Вільна українська школа, 5-6, 47–53.

Дурдуківський,В. (1918). Матеріали для шкільних ранків і вечірок в пам’ять Тараса Шевченка. Вільна українська школа, 7, 145–156.Іваниця,Г. (1918-1919). На порозі нової школи: (кілька побіжних заміток до реформи школи на Вкраїні). Вільна українська школа, 8-9, 92–99.Клепатський,П. (1918-1919). Дитячі іграшки, їх психологічне і педагогічне значення. Вільна українська школа, 2, 80–87.Кремень,В.Г. (2017). Вступ. У В.Г.Кремень (Голов. ред.), Наукове забезпечення розвитку освіти в Україні: актуальні проблеми теорії і практики: (до 25-річчя НАПН України)(с.6–7). Сам. https://pdf.lib.vntu.edu.ua/books/Zbirnik_NAPN_Ukr.pdf.Крушельницький,А. (1920). Чергові завдання Українського Уряду і громадянства в справі шкільництва. Воля, 1(4), 161–166. https://chtyvo.org.ua/authors/Krushelnytskyi_Antin/Cherhovi_zavdannia_Ukrainskoiu_Uriadu_i_hromadianstva_v_spravi_shkilnytstva/.Левитський,О. (1918). Про навчання рідної мови в українській початковій школі. Вільна українська школа, 8-9, 201–206.Міністерство освіти і науки України. (2022, Червень6). Концепція національно-

Березівська,Л. Педагогічна біографіка доби Української революції (1917–1921) як підгрунтя і джерело національно-патріотичного виховання дітей і молоді: діалог поколінь25патріотичного виховання в системі освіти України: затверджено наказом No527. https://drive.google.com/file/d/1B-dJsxlljilNxfuy3jjq5n4ZVPeo4gZ8/view.

Музиченко,О. (1918–1919a). До історії єдиної школи на Україні. Вільна українська школа, 8–9, 143–145.

Музиченко,О. (1918–1919b). Питання про єдину школу на Україні. Вільна українська школа, 8–9, 85–89.Музиченко,О. (1918–1919c). Реформа школи чи шкільна реформація? Вільна українська школа,4, 201–207; 6-7, 3–10.

Невеселий,І. (1918–1919). Для себе й через себе. Вільна українська школа, 2, 73–76.Огієнко,І. (1991). Українська культура: коротка історія культурного життя українського народу: курс, читаний в Українському народному університеті(Репр. відтворення вид. 1918р.). Абрис. http://irbis-nbuv.gov.ua/ulib/item/UKR0001566.Попик,В.І. (Відп. ред.). (2021). Українська біографіка ХХІ століття: мозаїка контекстів і форм: колективна монографія. НБУ ім. В.І.Вернадського.

Приходько,О. (1917). Організація народних хорів по Україні. Вільна українська школа, 2, 91–94.Русова,С. (1917). Націоналізація школи. Вільна українська школа, 1, 3–7.

Русова,С. (1918). Позашкільна освіта. Вільна українська школа, 8–9, 226–227.

Русова,С.Ф. (1923). Єдина діяльна (трудова) школа: вступна лекція на кафедрі педагогіки. Українське видавництво в Катеринославі.

Соколянський,І. (1917). На педагогічні теми. Вільна українська школа, 1, 7–10.Стешенко,І. (1918). Циркуляр до директорів середніх шкіл всіх відомств та інспекторів вищих початкових, торгових та інших шкіл України. Вільна українська школа, 5-6, 72–73.

Страйгородська,Л.І., Пономаренко,Л.О., Тарнавська,С.В., Вербова,В.В., Кропочева,Н.М., & Мушка,І.В. (Упоряд.). (2019). Національно-патріотичне виховання в Україні: науково-допоміжний бібліографічний покажчик. ДНПБ України ім. В.О.Сухомлинського. https://lib.iitta.gov.ua/716673/.Холодний,П.(1917). Єдина школа. Вільна українська школа,2, 65–68.

Чепіга,Я. (1917). Соціалізація народної освіти. Вільна українська школа, 2, 74–83.Agirreazkuenaga,J., & Urquijo,M. (2015). Collective Biography and Europe’s Cultural Legacy. The European Legacy. Toward New Paradigms, 20(4), 373–388. https://doi.org/10.1080/10848770.2015.1019216.

Berezivska,L.D. (2023). Pedagogical discourse onthe new Ukrainian school 1917–1921: using newly gained independence to reach out to the world’s ideas after the fall of the Russian Empire. History of Education, 52(1), 17–31. https://doi.org/10.1080/0046760X.2022.2126532.Gonick,M., Walsh,S., & Brown,M. (2011). Collective Biography and the Question of Difference. Qualitative Inquiry, 17(8), 741–749. https://doi.org/10.1177/1077800411421118.

Published
2024-11-02
How to Cite
Berezivska, L. (2024). Pedagogical Biography of Ukrainian Revolution Period (1917–1921) as a Ground and Source for National and Patriotic Education of Children and Youth: Dialogue of Generations. Research and Educational Studies, (8), 11-28. https://doi.org/10.32405/2663-5739-2028-8-11-28
Section
Historical and educational studies

Most read articles by the same author(s)