Каталог як форма репрезентації українських дитячих періодичних видань 20-х – початку 40-х років XX ст. з фонду Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В. О. Сухомлинського

  • Надія Якобчук старший науковий співробітник відділу педагогічного джерелознавства та біографістики Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В. О. Сухомлинського
  • Сніжана Тарнавська старший науковий співробітник відділу педагогічного джерелознавства та біографістики Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В. О. Сухомлинського
Ключові слова: дитячі періодичні видання, освіта, виховання, література, тоталітарний режим, політична пропаганда, радянська система освіти, бібліографія, каталог, ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського.

Анотація

У статті здійснено інформаційний огляд нещодавно оприлюдненого каталогу «Українські дитячі періодичні видання 20-х – початку 40-х років ХХ ст. у фонді Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В. О. Сухомлинського», у якому цілісно представлено масив українських часописів для дітей згаданого хронологічного періоду як частину джерельного комплексу з історії освіти, виховання, педагогічної думки, дитячої літератури для збагачення джерельної бази наукових студій. Проаналізовано стан дослідження дитячої періодики, обґрунтовано актуалізацію упорядкування довідково-бібліографічних видань.

Мета статті полягає у розкритті структури, тематичного діапазону та інформаційного наповнення каталогу, у якому систематизовано бібліографічні відомості про 9 дитячих часописів: «Більшовиченята», «Будь напоготові!», «Весела бригада», «Дитячий рух», «Друг дітей», «Жовтеня», «Жовтневі сходи», «Піонерія», «Червоні квіти». Подано інформаційні довідки про досліджувані часописи. Проаналізовано їхнє змістове наповнення, визначено характерні риси та специфічні особливості. Встановлено, що інформаційний контент презентованих у каталозі видань ілюструє вплив ідеологічної пропаганди на виховання людини радянської доби, формування особистості громадянина в умовах однобокого висвітлення подій суспільно-політичного та громадсько-культурного життя.

Аргументовано важливе значення каталогу в інформаційному забезпеченні наукових студій для об’єктивного висвітлення й переосмислення історії освіти радянського періоду. Окреслено подальші перспективи популяризації каталогу та створення цифрового контенту представлених у ньому журналів.

Біографії авторів

Надія Якобчук, старший науковий співробітник відділу педагогічного джерелознавства та біографістики Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В. О. Сухомлинського

кандидат історичних наук

Сніжана Тарнавська, старший науковий співробітник відділу педагогічного джерелознавства та біографістики Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В. О. Сухомлинського

кандидат історичних наук, старший науковий співробітник відділу педагогічного джерелознавства та біографістики ДНПБ України ім. В.О. Сухомлинського

Опубліковано
2022-11-15
Як цитувати
Якобчук, Н., & Тарнавська, С. (2022). Каталог як форма репрезентації українських дитячих періодичних видань 20-х – початку 40-х років XX ст. з фонду Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В. О. Сухомлинського. Науково-педагогічні студії, 6(6), 181-192. https://doi.org/10.32405/2663-5739-2022-6-181-192