Традиційні та електронні ресурси біобібліографічної інформації: характеристика, порівняння, значення

  • Лариса Пономаренко кандидат наук із соціальних комунікацій, старший науковий співробітник відділу науково-освітніх інформаційних ресурсів і методичного супроводу освітянських бібліотек Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В.О. Сухомлинського
Ключові слова: біобібліографія; персональна бібліографія; бібліографічний посібник; персональний бібліографічний покажчик; біобібліографічне видання; ресурси біобібліографічної інформації; серія «Академіки НАПН України».

Анотація

У статті висвітлено теоретичні та практичні аспекти формування біобібліографічних ресурсів у контексті сучасних інформаційних викликів. Акцентовано увагу на типології джерел біобібліографічної інформації: від традиційних персональних покажчиків до електронних платформ і баз даних. Розглянуто особливості створення, структури й функціонального призначення біобібліографічних видань як джерел наукового та педагогічного дослідження. Аналізується стан термінології у сфері бібліографознавства, визначено проблеми дублювання понять та нестачі уніфікованого підходу до визначення термінів. Акцентовано увагу на потребі гармонізації терміносистеми, централізованої координації біобібліографічної діяльності та підвищення якості контенту в електронному середовищі.

Представлено практичний досвід Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В. О. Сухомлинського у підготовці серій біобібліографічних покажчиків, зокрема видань серії «Академіки НАПН України», які мають цінність не лише як довідкові, а й як науково-аналітичні ресурси. Розкрито аналітичний потенціал таких ресурсів на різних етапах педагогічного дослідження: пошуковому, аналітичному, бібліографічному, наукометричному. Зазначено на важливості включення DOI та гіперпосилань у бібліографічні записи. Проаналізовано сучасні електронні платформи (Google Scholar, ORCID, ResearchGate тощо) з погляду ефективності інтеграції біографічних і наукових даних. Запропоновано схему взаємодії трьох ключових компонентів – бібліотек, біобібліографії та біографістики – у контексті дослідження педагогічної постаті. Охарактеризовано переваги традиційних (друкованих) та електронних (цифрових) ресурсів біобібліографії.

Підкреслено актуальність створення єдиного національного біобібліографічного ресурсу, що відповідатиме запитам освітньої, наукової та інформаційної спільноти України в умовах відкритої науки.

Опубліковано
2025-07-06
Як цитувати
Пономаренко, Л. (2025). Традиційні та електронні ресурси біобібліографічної інформації: характеристика, порівняння, значення. Науково-педагогічні студії, (9), 272-292. https://doi.org/10.32405/2663-5739-2025-9-272-292
Розділ
Науково-інформаційне забезпечення освіти