Педагоги України другої половини ХІХ – початку ХХІ ст.: енциклопедичний словник для освітнього процесу

  • Лариса Березівська доктор педагогічних наук, професор, дійсний член (академік) НАПН України, директор, головний науковий співробітник відділу педагогічного джерелознавства та біографістики Державної науково-педагогічної бібліотеки України імені В. О. Сухомлинського
Ключові слова: педагогічна біографіка, енциклопедичний біографічний словник, біографії та творча спадщина українських педагогів, історія освіти України другої пол. ХІХ – поч. ХХІ століття, освітній процес.

Анотація

Розкрито значення цілісного представлення колективної педагогічної біографії України другої половини ХІХ – початку ХХІ ст. і підходів до її створення у формі енциклопедичного словника для освітнього процесу і збереження історичної пам’яті та консолідації українського суспільства. Аргументовано, що цей словник систематизує педагогічне біографічне знання різних історичних часів і відповідних контекстів, сучасну біоісторіографію, і у такий спосіб користувачі дізнаються про біографію конкретної людини, її досягнення, внесок в освіту України на зламі епох, вплив на її майбутні покоління. А підходи до укладання словника, або технологія (критерії добору персоналій та написання біографічних довідок, структурування, оформлення тощо) прислужиться упорядникам такого типу видань.

Аргументовано, що словник можна буде широко використовувати в освітньому процесі як засіб інформаційного супроводу вивчення життя і діяльності поколінь освітян минулого; формування педагогічного світогляду майбутніх педагогів, їхній обізнаності з історією освіти та педагогічною думкою України як важливого ціннісного складника професійної підготовки. Матеріали словника (інформація про ідеї, теорії, методики та технології, що їх розробили педагоги в різних історичних реаліях) можуть стати і методичним ресурсом для педагогічних і науково-педагогічних працівників. Закцентовано увагу і на значенні словника для досліджень з педагогіки, історії освіти України, біографіки чи біографістики історіографічного, джерелознавчого, біографічного, порівняльного характеру.

Обґрунтовано, що розроблюване перспективне біографічне видання як вагомий внесок в історію освіти України під час воєнного стану та повоєнного відновлення допоможе знайти відповіді на сучасні виклики, пов’язані з війною, еміграцією, втратами та необхідністю відновлення освітнього процесу.

Посилання

Berezivska, L. D. (2023a). Biographical information about a pedagogue or educational figure in an encyclopaedic dictionary: approaches and criteria. In L. D. Berezivska (Ed.), Information support for the education and science sector of Ukraine under martial law (pp. 28–30). TVORY. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/738586/ [in Ukrainian]

Berezivska, L. D. (2023b). Encyclopaedic biographical dictionary as a form of presentation of the collective portrait of Ukrainian pedagogues (second half of the 19th – early 21st century): criteria and approaches. Biography. Biographics. Biographical science, (2), 158–162. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/737020/ [in Ukrainian]

Berezivska, L. D. (2023c). Pedagogical biography of Ukraine as a carrier of national-patriotic consciousness: a dialogue of generations. In National-patriotic education of children and youth in conditions of martial law and post-war reconstruction of Ukraine: strategies and tasks (pp. 26–28). NAIR. https://lib.iitta.gov.ua/735035/ [in Ukrainian]

Berezivska, L. D. (2024a). Encyclopaedic biographical dictionary “Pedagogues of Ukraine (second half of the 19th – early 21st century)”: source analysis and synthesis. In L. D. Berezivska (Ed.), Information support for the education and science sector of Ukraine under martial law (с. 26–29). TVORY. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/744110/ [in Ukrainian]

Berezivska, L. D. (2024b). Pedagogical biography of Ukrainian Revolution period (1917–1921) as a ground and source for national and patriotic education of children and youth: dialogue of generations. Research and Educational Studies, (8), 11–28. https://doi.org/10.32405/2663-5739-2028-8-11-28 [in Ukrainian]

Verkhovna Rada of Ukraine (2023, March 21). On the condemnation and prohibition of propaganda of Russian imperial policy in Ukraine and the decolonization of toponymy: Law of Ukraine (nr 3005-IX). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3005-20#Text [in Ukrainian]

Horban, Yu. A. (2011). Conceptual foundations of research into domestic biographical studies. History pages, (32), 194–202. https://ela.kpi.ua/handle/123456789/2322 [in Ukrainian]

Duminika, I. (2024). Encyclopedic dictionary “Modern History (World and Romanian)”; by Lidia Prisac, Ion Valer Xenofontov; Chișinău, 2023. Encyclopedia Herald of Ukraine, (16), 1–6. https://doi.org/10.37068/evu.16.12 [in Ukrainian]

Kyrydon, A., Anishchenko, O., Aristova, A., Bykov, V., Biletskyi, V., Boiko, O., Verbych, N., Vecherskyi, V., Vitenko, M., Havrylyshyn, P., Haiko, H., Hirik, S., Horbachuk, V., Hryshanova, I. Dobronosova, Yu., Yenin, M., Zavialova, L., Zadorozhnia, I., Kalakura, Ya., … Chorna, M. (2022). Ukrainian encyclopedics as a component of information resistance. State Scientific Institution “Entsyklopedychne vydavnytstvo”. https://ekmair.ukma.edu.ua/items/64ee42b7-6c0b-4f78-ab45-1607a5b60e0f [in Ukrainian]

Kremen, V. G. (2017). 25th anniversary of the National Academy of the Edicational Sciences of Ukraine: achievements and prospects. Principal of school, lyceum, gymnasium, (3/4), 6–11. https://director-ua.info/index.php/dslg/article/view/161/139 [in Ukrainian]

Kremen, V. G. (Ed.). (2021). Encyclopedia of Education (2nd ed.). Yurinkom Inter. [in Ukrainian]

Mikhno, O. P. (2024). Personalities of the encyclopedic biographical dictionary “Educators of Ukraine (second half of the 19th – early 21st century)”: figures and facts. In L. D. Berezivska (Ed.), Information support for the education and science sector of Ukraine under martial law (pp. 30–32). TVORY. 10.33407/lib.NAES.id/eprint/743799 [in Ukrainian]

Paliienko, M. H. (1998). Source science heuristics. In M. Ya. Varshavchyk (Ed.), Source studies of the history of Ukraine (pp. 43–44). Instytut ukrainskoi arkheohrafii ta dzhereloznavstva imeni M. S. Hrushevskoho NAN Ukrainy. https://nvkarta.synology.me/history/books/1-archeography/ukraine/1998-dzhereloznavstvo-istorii-ukrainy.pdf [in Ukrainien]

Popyk, V. I. (2022). Collective portrait of generations as a research problem. In O. M. Vasylenko (Ed.), Library. Science. Communication. Innovative transformations of resources and services (pp. 463–466). Natsionalna biblioteka Ukrainy imeni V. I. Vernadskoho. http://irbis-nbuv.gov.ua/everlib/item/er-0004349 [in Ukrainian]

Encyclopaedic Dictionary. (2016). In VUE. Retrieved February 17, 2025 from https://vue.gov.ua/Словник_енциклопедичний [in Ukrainian]

Ukrainskyi naukovo-doslidnyi i navchalnyi tsentr problem standartyzatsii, sertyfikatsii ta yakosti. (2016). Edition. Main types. Terms and definitions of concepts. (DSTU 3017:2015). “. https://lib.zsmu.edu.ua/upload/intext/dstu_3017_2015.pdf [in Ukrainian]

Yatsenko, O. M., Vernik, Yu. V., Komarianska, T. V., & Filippova, N. P. (2021). Book sources of Ukrainian biography (2010–2013). Natsionalna biblioteka Ukrainy imeni V. I. Vernadskoho. http://irbis-nbuv.gov.ua/everlib/item/er-0004197 [in Ukrainian]

Agirreazkuenaga, J., & Urquijo, M. (2015). Collective Biography and Europe’s Cultural Legacy. The European Legacy. Toward New Paradigms, 20(4), 373–388. https://doi.org/10.1080/10848770.2015.1019216

Berezivska, L. D., Pinchuk, O. P., Hopta, S. M., Demyda, Y. F., & Sereda, Kh. V. (2022). Creation of information and bibliographic resource “Outstanding pedagogues of Ukraine and the world” and its influence on the development of digital humanities. Information Technologies and Learning Tools, 87(1), 1–17. https://doi.org/10.33407/itlt.v87i1.4825

Gonick, M., Walsh, S., & Brown, M. (2011). Collective Biography and the Question of Difference. Qualitative Inquiry, 17(8), 741–749. https://doi.org/10.1177/1077800411421118

Опубліковано
2025-07-02
Як цитувати
Березівська, Л. (2025). Педагоги України другої половини ХІХ – початку ХХІ ст.: енциклопедичний словник для освітнього процесу. Науково-педагогічні студії, (9), 12-27. https://doi.org/10.32405//2663-5739-2025-9-12-27
Розділ
Історико-освітні студії