РЕЗУЛЬТАТИ ОНЛАЙН-ОПИТУВАННЯ ПЕДАГОГІВ ЩОДО ОСОБЛИВОСТЕЙ РЕАЛІЗАЦІЇ ОСВІТИ ОБДАРОВАНИХ УЧНІВ В УКРАЇНІ

  • Володимир Онацький заступник директора з навчально-виховної роботи, Центр творчості дітей та юнацтва Оболонського району м. Києва
Ключові слова: обдарованість, академічна обдарованість, обдарована дитина, анкетування учителів, реформа освіти, НУШ

Анотація

Анотація. У статті представлено результати онлайн-опитування
учителів щодо особливостей роботи з обдарованими учнями у закладах
загальної середньої освіти України. Проаналізовано специфіку освіти
обдарованих учнів на початку ХХІ ст. і в умовах чинного державного
стандарту. Дано оцінку вже проведеним реформам освіти і перспективам
подальшого навчання академічно обдарованих учнів в рамках реформи
НУШ. Проаналізовано регіональні особливості роботи з обдарованими
дітьми і специфіку роботи з ними у містах і сільській місцевості. Дослідною
базою для проведення онлайн-опитування визначено групу «Союз освітян
України» у мережі Facebook. За результатами цього дослідження, в якому
взяли участь 219 практикуючих учителів з усіх регіонів України, визначено
ставлення педагогів до феномену дитячої обдарованості, дано оцінку ролі
дошкільної освіти для подальшого розвитку здібностей, проаналізовано
сучасні інтерпретації поняття «обдарована дитина» та наголошено на
розв’язанні проблем, з якими стикається переважна більшість обдарованих
учнів у закладах загальної середньої освіти України. З-поміж іншого, за
результатами оцінювання державної політики України в галузі освіти
обдарованих встановлено, що в умовах старого державного стандарту
рівень освіти обдарованих був вищим (на рівні 9,2 бали з 12), натомість
після упровадження реформи НУШ показник знизився до рівня 6,9 балів.
Переважна більшість опитаних педагогів зазначила, що сучасна освіта
орієнтована на «середнього» учня і дітей з особливими освітніми
потребами, натомість обдаровані діти опинилися у заручниках егалітарних
трендів в освіті, які нівелюють конкурсні відбори і спеціалізовані ЗЗСО як
установи для здібних до навчання дітей. За результатами дослідження
зроблено висновок щодо необхідності залучення обдарованих дітей до
категорії осіб з особливими освітніми потребами, які потребують тьютора
(асистента) і розроблення освітньої траєкторії для подальшого розвитку
кожного обдарованого учня.

Опубліковано
2024-07-05
Як цитувати
Онацький, В. (2024). РЕЗУЛЬТАТИ ОНЛАЙН-ОПИТУВАННЯ ПЕДАГОГІВ ЩОДО ОСОБЛИВОСТЕЙ РЕАЛІЗАЦІЇ ОСВІТИ ОБДАРОВАНИХ УЧНІВ В УКРАЇНІ. Науково-педагогічні студії, 7(7), 148-166. https://doi.org/10.32405/2663-5739-2023-7-148-166