Постать Марії Монтессорі в інформаційнобібліографічному ресурсі «Видатні педагоги України та світу» ДНПБ ім. В. О. Сухомлинського (до 150-річчя від дня народження)

  • Світлана Хопта ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського

Abstract

У статті крізь призму історико-бібліографічних досліджень презентовано сторінку «Марія Монтессорі» в інформаційно-бібліографічному ресурсі «Видатні педагоги України та світу». Унаочнено основні принципи педагогіки авторки, їх функціонування в українському освітньому дискурсі. Констатовано, що педагогічне вчення Марії Монтессорі побудоване на ідеях вільного, природовідповідного виховання та передбачає насамперед виховання самостійності дитини, всебічного її розвитку, а основні постулати педагога (створення виховного і розвивального середовища, зв’язок із природою, постійне вивчення особистості дитини в діяльності, виховання позитивних почуттів, власної гідності, самопізнання своїх можливостей, вироблення самодисципліни, самоорганізації) є найвищим мірилом педагогічного гуманізму й до сьогодні. Подано детальну характеристику розділів сторінки: «Біографія», «Бібліографія праць М. Монтессорі», «Бібліографія публікацій про життя та діяльність», «Повнотекстові документи», «Фотогалерея», «Навчальні заклади, які працюють за системою М. Монтессорі». Зокрема проілюстрвано рідкісні видання Марії Монтессорі, котрі знаходиться у фондах ДНПБ ім. В. О. Сухомлинського та розміщені в електронній бібліотеці ДНПБ (у рубриці «Повнотекстові документи» подано повні скановані їх варіанти). Закцентовано, що осмислення педагогічних ідей Марії Монтессорі потребує широкого педагогічного контексту, глибоких психологічних підходів та особливих філософських концепцій, які переосмислюватимуться та варіюватимуться у різних педагогічних системах ще не одне століття, набуваючи нових смислів та парадигм. Доведено, що персоналія Марії Монтессорі в електронному інформаційно-бібліографічному ресурсі «Видатні педагоги України та світу» забезпечує інформаційний супровід історикопедагогічного знання, є тим навчальним контентом, який формує педагогічний світогляд, підвищує духовний рівень майбутніх педагогів, слугує джерельною базою для написання наукових робіт (магістерських, дисертацій), розроблення окремих спецкурсів з педагогіки, консолідує творчі підходи українських і зарубіжних істориків освіти та є вагомим засобом популяризації в Україні кращих здобутків європейської педагогіки.

Author Biography

Світлана Хопта, ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського

кандидат філологічних наук, старший науковий співробітник відділу педагогічного джерелознавства та біографістики ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського, м Київ, Україна

Published
2024-08-18
How to Cite
Хопта, С. (2024). Постать Марії Монтессорі в інформаційнобібліографічному ресурсі «Видатні педагоги України та світу» ДНПБ ім. В. О. Сухомлинського (до 150-річчя від дня народження). Research and Educational Studies, 4(4), 75-89. https://doi.org/10.32405/2663-5739-2020-4-75-89
Section
Historical and pedagogical studies