Educational Biography as an Effective Tool for Preserving and Forming the Historical Memory of the Nation: Some Theoretical Notes from Practical Studios
Abstract
The article reflects the author’s approaches to the theoretical justifications for modernizing biographical studios, in particular biographies of scientists and representatives of the educational sphere of independent Ukraine. The article outlines the views of foreign researchers in the field of intellectual biographical studies, which is recognized and classified as interdisciplinary and multidisciplinary research that provides the subject of biography with its own proper space.
Based on the discursive analysis of numerous Ukrainian and foreign sources, the author bases her theoretical understanding of the phenomenon of “historical memory” on the ideas of American researchers, according to whom the concept of “historical memory” reflects the way in which groups, collectives and nations construct (create) special narratives about historical periods; historical memory underlie the social and political personality of identity.
The purpose of the article is to highlight some theoretical and practical generalizations obtained in the process of creating scientific biographies of modern scientists and teachers; to substantiate the feasibility of a wider use of the potential of mass memorial and biographical events in the educational sphere as one of the ways of forming historical memory in children and young people, which correlates with the modern policy of national security of Ukraine in the context of Russian aggression and information warfare.
The opinion is defended that within the framework of the reconstruction of the main stages of the creative path of a person in a biographical study, it is necessary to reveal and argue its subjectivity in the “categories of personal freedom” (G. Ball), individually personal, certain psycho-emotional features, to characterize its intersubjective relationships, which significantly affects on creative activity. It is proved that it is also advisable to determine the existence of a person in the lives of other people, its influence on the fate of contemporaries, colleagues.
References
Волянюк, О. (2015). Персоніфіковане минуле у сучасному політичному житті України та Росії. Наукові записки ІПіЕНД ім. І. Ф. Кураса НАН України, 1(175), 265–276.
Воропаєва, Т. С. (2016). Роль особистості в українській історії крізь призму біографістики. Українська біографістика, (14), 50–70.
Жижко, О., & Бельтран, Г.-А. (2024). Культурно-мовний релятивізм як фундамент освіти для миру. Науково-педагогічні студії, 6(6), 46–55. https://doi.org/10.32405/2663-5739-2022-6-46-55.
Зашкільняк, Л. (2015). Про історичне мислення та роль історика у сучасному світі. Україна-Європа-Світ: Міжнародний збірник наукових праць. Серія: Історія, 16 (1), 174–180.
Кабінет Міністрів України. (2024, 30 липня). Державна цільова соціальна програма з утвердження української національної та громадянської ідентичності на період до 2028 року: постанова КМ України № 864. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/864-2024-%D0%BF#Text
Киридон, А. (2009). Концепт «історична пам’ять»: варіативність дефініювання. Україна – Європа – Світ: Міжнародний зб. наук. пр. Серія: Історія, міжнародні відносини, (3), 112–116.
Киридон, А. М. (2017). Студії пам’яті у сучасній гуманітаристиці: історія становлення. Український історичний журнал, 4, 150–161.
Ковальська-Павелко, І. (2022). «Війни пам’яті» як ключовий чинник формування державної політики пам’яті в сучасній Україні. Krakowskie Studia Malopolskie, 3 (35), 27–44.
Критерії національної безпеки в освітній сфері: зарубіжний досвід та висновки для України. Аналітична записка (2016). https://niss.gov.ua/doslidzhennya/gumanitarniy-rozvitok/kriterii-nacionalnoi-bezpeki-v-osvitniy-sferi-zarubizhniy (National security criteria in the educational sphere: foreign experience and conclusions for Ukraine. https://niss.gov.ua/doslidzhennya/gumanitarniy-rozvitok/kriterii-nacionalnoi-bezpeki-v-osvitniy-sferi-zarubizhniy ).
Кротюк, В. А. (ред.) (2021). Війни інформаційної епохи: міждисциплінарний дискурс: монографія. Харків: Федорко М. Ю.
Кудряченко, А. І. (кер. автор. кол.) (2021). Проблема історичної пам’яті у всесвітньо-історичному дискурсі (1945– 2015 рр.): монографія. ДУ «Ін-т всесв. історії Нац. акад. наук України».
Михайлова, О. (2022). Персоніфікація як стратегія історичної політики в Україні. Стратегічна панорама, 1, 8–25.
Нагорна, Л. П. (2012). Історична пам’ять: теорії, дискурси, рефлексії. ІПіЕНД ім. І. Ф. Кураса НАН України.
Попик, В. І. (2024). Українська біографіка ХХІ століття: нові виміри. Biography. Біографіка. Біографістика, 3, 20–25. http://irbis-nbuv.gov.ua/everlib/item/er-0004960
Татаркевич (Татаркєвич), В. (2001). Історія шести понять. Юніверс.
Яблонський, В. М., Лозовий, В. С., Валевський, О. Л., Здіорук, С.І., Зубченко, С. О., Іщенко, А. Ю., Карпенко, М. М., Литвиненко, О. М., Степико, М. Т., Токман, В. В., & Черненко, Т. В. (2019). Політика історичної пам’яті в контексті національної безпеки України: аналіт. доповідь. НІСД. https://niss.gov.ua/sites/default/files/2019-09/dopovid_polityka_druk_03.pdf.
Biography Studies (Brill). (2025). https://www.rug.nl/research/biografie-instituut/biography-studies?lang=en.
Bueno, О. Р. (2018). Biographical Approach in Education. https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190264093.013.3.
Dausien, B ., & Alheit, P. (2019). Biographical Approach in Education in Germany. https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190264093.013.519
https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190264093.013.519.
Hite, K. Historical Memory. St. Lowrence University. https://www.stlawu.edu/offices/ciis/historical-memory#:~:text=%22The%20concept%20of%20%E2%80%9Chistorical%20memory,about%20historical%20periods%20or%20events.
St. Lowrence University. https://www.stlawu.edu/offices/ciis/historical-memory#:~:text=%22The%20concept%20of%20%E2%80%9Chistorical%20memory,about%20historical%20periods%20or%20events . (дата звернення: 19.03.2024).
Kendall, P. M. (2009). Biography. In: Encyclopaedia Britannica. https://www.britannica.com/art/biography-narrative-genre/Renaissance.
King, S. P., & Mason, B. A. (2020). Myers Briggs Type Indicator. In B. J. Carducci & C. S. Nave (Eds.). Wiley encyclopedia of personality and individual differences: Vol. II. Measurement and assessment. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons. https://online.vitalsource.com/#/books/9781119793922/epubcfi/6/116%5B%3Bvnd.vst.id ref%3DAc123%5D!/4/2/2/2/6%400:0.
Le Goff, J. (1992). History and Memory / Transl. by S. Rendall, E. Claman. Columbia University Press.
St. Lowrence University. https://www.stlawu.edu/offices/ciis/historical-memory#:~:text=%22The%20concept%20of%20%E2%80%9Chistorical%20memory,about%20historical%20periods%20or%20events.
Stewart, E., & Roy, A. D. (2014). Subjectification. In: Teo, T. (Eds.). Encyclopedia of Critical Psychology. Springer, New York, NY. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-5583-7_358.
Wengraf, T. (2006). Interviewing for life-histories, lived situations and personal experience: The Biographic-Narrative Interpretive Method (BNIM) on its own and as part of a multi-method full spectrum psycho-societal methodology. https://uel.ac.uk/sites/default/files/interviewing-for-life-histories-lived-situations-and-personal-experience-the-biographic-narrative-interpretive-method-bnim-on-its-own-and-as-part-of-a-multi-method-full-spectrum-psycho-societal-methodology.pdf.
Whatmore R., & Young B. (Eds.) (2015). A Companion to Intellectual History. 10.1002/9781118508091.
References
Ball, H. A. (2008). Oriientyry suchasnoho humanizmu (v suspilnii, osvitnii, psykholohichnii sferakh). Vyd. druhe, dop. (p. 85–97). Ruta, Volyn. [in Ukrainian].
Volianiuk, O. (2015). Personifikovane mynule u suchasnomu politychnomu zhytti Ukrainy ta Rosii [The personified past in the contemporary political life of Ukraine and Russia]. Naukovi zapysky IPiEND im. I. F. Kurasa NAN Ukrainy [Proceedings of Ivan Kuras Institute of the Political and ethnic studies of the National Academy of Sciences of Ukraine], 1(175), 265–276. [in Ukrainian].
Voropaieva, T. S. (2016). Rol osobystosti v ukrainskii istorii kriz pryzmu biohrafistyky. Ukrainska biohrafistyka [Biographistica Ukrainica], (14), 50–70. [in Ukrainian]
Zhyzhko, O., & Beltran, H.-A. (2024). Kulturno-movnyi reliatyvizm yak fundament osvity dlia myru [Cultural-linguistic relativism as the foundation of peace education]. Research and Educational Studies, 6(6), 46–55. https://doi.org/10.32405/2663-5739-2022-6-46-55 [in Ukrainian].
Zashkilniak, L. (2015). Pro istorychne myslennia ta rol istoryka u suchasnomu sviti [About historical thinking and the role of historian in the modern world]. Ukraina-Yevropa-Svit: Mizhnarodnyi zbirnyk naukovykh prats. Seriia: Istoriia [Ukraine - Europe – World: International collection of scientific papers: Series: History], 16 (1), 174–180. [in Ukrainian].
Cabinet of Ministers of Ukraine (2024, July 30). Derzhavna tsilova sotsialna prohrama z utverdzhennia ukrainskoi natsionalnoi ta hromadianskoi identychnosti na period do 2028 roku: postanova KM Ukrainy № 864. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/864-2024-%D0%BF#Text [in Ukrainian].
Kyrydon, A. (2009). Kontsept «istorychna pamiat»: variatyvnist definiiuvannia [The concept of "historical memory": variability of definition]. Ukraina – Yevropa – Svit: Mizhnarodnyi zb. nauk. pr. Seriia: Istoriia, mizhnarodni vidnosyny [Ukraine - Europe - World International collection of scientific papers: Series: History, international relations], (3), 112–116. [in Ukrainian].
Kyrydon, A. M. (2017). Studii pamiati u suchasnii humanitarystytsi: istoriia stanovlennia [Studies of memory in modern humanitarianism: history of formation]. Ukrainskyi istorychnyi zhurnal [Ukrainian historical Journal], 4, 150–161. [in Ukrainian].
Kovalska-Pavelko, I. (2022). «Viiny pamiati» yak kliuchovyi chynnyk formuvannia derzhavnoi polityky pamiati v suchasnii Ukraini ["Memory wars" as a key factor in the formation of state memory policy in modern Ukraine]. Krakowskie Studia Malopolskie, 3 (35), 27–44. [in Ukrainian].
Kryterii natsionalnoi bezpeky v osvitnii sferi: zarubizhnyi dosvid ta vysnovky dlia Ukrainy. Analitychna zapyska [National security criteria in the educational sphere: foreign experience and conclusions for Ukraine] (2016). https://niss.gov.ua/doslidzhennya/gumanitarniy-rozvitok/kriterii-nacionalnoi-bezpeki-v-osvitniy-sferi-zarubizhniy [in Ukrainian].
Krotiuk, V. A. (red.) (2021). Viiny informatsiinoi epokhy: mizhdystsyplinarnyi dyskurs: monohrafiia [Wars of the information age: an interdisciplinary discours]. Fedorko M. Yu. [in Ukrainian].
Kudriachenko, A. I. (ker. avtor. kol.) (2021). Problema istorychnoi pamiati u vsesvitno-istorychnomu dyskursi (1945– 2015 rr.): monohrafiia [The problem of historical memory in the world-historical discourse (1945–2015): monograph]. State Institution "Institute of World History of the National Academy of Sciences of Ukraine". [in Ukrainian].
Mykhailova, O. (2022). Personifikatsiia yak stratehiia istorychnoi polityky v Ukraini [Personification as a strategy of historical politics in Ukraine]. Stratehichna panorama [Strategic panorama], 1, 8–25. [in Ukrainian].
Nahorna, L. P. (2012). Istorychna pamiat: teorii, dyskursy, refleksii [Historical memory: theories, discourses, reflection]. Institute of the Political and ethnic studies of the National Academy of Sciences of Ukraine. [in Ukrainian].
Popyk, V. I. (2024). Ukrainska biohrafika XXI stolittia: novi vymiry [Ukrainian biography of the XXI century: new dimensions]. Biography. Biohrafika. Biohrafistyka, 3, 20–25). http://irbis-nbuv.gov.ua/everlib/item/er-0004960 [in Ukrainian].
Tatarkevych (Tatarkievych), V. (2001). Istoriia shesty poniat [The history of six concepts]. Yunivers.
Yablonskyi, V. M., Lozovyi, V. S., Valevskyi, O. L., Zdioruk, S.I., Zubchenko, S. O., Ishchenko, A. Yu., Karpenko, M. M., Lytvynenko, O. M., Stepyko, M. T., Tokman, V. V., & Chernenko, T. V. (2019). Polityka istorychnoi pamiati v konteksti natsionalnoi bezpeky Ukrainy: analit. dopovid [The policy of historical memory in the context of national security of Ukraine: Analytical Report]. National Institute for Strategic Studies. https://niss.gov.ua/sites/default/files/2019-09/dopovid_polityka_druk_03.pdf [in Ukrainian].
Biography Studies (Brill) (2025). https://www.rug.nl/research/biografie-instituut/biography-studies?lang=en.
Bueno, О. Р. (2018). Biographical Approach in Education https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190264093.013.3.
Dausien, B ., & Alheit, P. (2019). Biographical Approach in Education in Germany. https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190264093.013.519.
Hite, K. (n. d.). Historical Memory. St. Lowrence University. https://www.stlawu.edu/offices/ciis/historical-memory#:~:text=%22The%20concept%20of%20%E2%80%9Chistorical%20memory,about%20historical%20periods%20or%20events.
Kendall, P. M. (2009). Biography. In: Encyclopaedia Britannica. https://www.britannica.com/art/biography-narrative-genre/Renaissance.
King, S. P., & Mason, B. A. (2020). Myers Briggs Type Indicator. In B. J. Carducci & C. S. Nave (Eds.). Wiley encyclopedia of personality and individual differences: Vol. II. Measurement and assessment. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons. https://online.vitalsource.com/#/books/9781119793922/epubcfi/6/116%5B%3Bvnd.vst.id ref%3DAc123%5D!/4/2/2/2/6%400:0.
Le Goff, J. (1992). History and Memory / Transl. by S. Rendall, E. Claman. Columbia University Press.
St. Lowrence University. https://www.stlawu.edu/offices/ciis/historical-memory#:~:text=%22The%20concept%20of%20%E2%80%9Chistorical%20memory,about%20historical%20periods%20or%20events.
Stewart, E., & Roy, A. D. (2014). Subjectification. In: Teo, T. (Eds.). Encyclopedia of Critical Psychology. Springer, New York, NY. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-5583-7_358.
Wengraf, T. (2006). Interviewing for life-histories, lived situations and personal experience: The Biographic-Narrative Interpretive Method (BNIM) on its own and as part of a multi-method full spectrum psycho-societal methodology. https://uel.ac.uk/sites/default/files/interviewing-for-life-histories-lived-situations-and-personal-experience-the-biographic-narrative-interpretive-method-bnim-on-its-own-and-as-part-of-a-multi-method-full-spectrum-psycho-societal-methodology.pdf.
Whatmore R., & Young B. (Eds.) (2015). A Companion to Intellectual History. 10.1002/9781118508091.
Copyright (c) 2025 Nataliia Dichek

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.