Компетентнісний підхід в освіті: європейський досвід

  • Оксана Глушко Інститут педагогіки НАПН України
Ключові слова: Європейська довідкова рамка ключових компетентностей для навчання впродовж життя, Європейський Союз,зміст освіти,загальна середня освіта; ключові компетентності, компетентнісний підхід, міжпредметний підхід, навички, ставлення.

Анотація

Дослідження присвячено компетентнісному підходу в середній освіті країн Європейського Союзу. Упродовж останніх десятиріч ХХІ ст. активізувалися
наукові пошуки з теорії та практики реалізації компетентнісного підходу в освітніх системах країн Європейського Союзу. Освіта в сучасному світі відіграє фундаментальну роль у забезпеченні набуття європейськими громадянами ключових компетентностей, які їм потрібні для адаптації до постійних змін. У дедалі більш складному світі, із активним запровадженням технологій, творчість і здатність продовжувати вчитися та впроваджувати інновації будуть актуальними й цінними. Навчання протягом усього життя має бути нормою,
важливою необхідністю.
У статті схарактеризовано компетентнісну термінологію (щодо понять «компетентність», «ключові компетентності», «навички») в освітніх документах
країн-членів ЄС. Уточнено сутність поняття «ключові компетентності», що належать до фундаментальних умінь і навичок. Визначено відповідні знання,
навички, цінності, якими мають оволодіти учні для ефективного реагування на сучасні світові виклики. Наголошено, що ключові компетентності, окреслені Європейською довідковою рамкою ключових компетентностей для навчання упродовж життя (2018 р.), які є однаково важливими для розвитку особистості й для успішного життя в суспільстві, мають сприяти підвищенню рівня освіти, розвитку якісного навчання.
Акцентовано увагу на тому, що оновлена структура ключових компетенцій буде успішною, якщо її можна буде використовувати в різних секторах освіти, а також на рівні неформального та інформального навчання в країнах Європи.
Зроблено висновок, що запровадження та набуття ключових компетентностей у шкільній освіті здійснюється за допомогою різних підходів і залежить від індивідуальних можливостей держав-членів ЄС. У цьому контексті на особливу увагу заслуговує застосування міждисциплінарного підходу. Зазначено, що країни ЄС перебувають на різних етапах імплементації ключових компетентностей у навчальні програми шкільної освіти.

Біографія автора

Оксана Глушко, Інститут педагогіки НАПН України

кандидат педагогічних наук, молодший науковий співробітник відділу порівняльної педагогіки
Інституту педагогіки НАПН України, м. Київ, Україна

Опубліковано
2024-08-18
Як цитувати
Глушко, О. (2024). Компетентнісний підхід в освіті: європейський досвід. Науково-педагогічні студії, 5(5), 8-21. https://doi.org/10.32405/2663-5739-2021-5-8-21
Розділ
Педагогічні студії