Реформування змісту загальної середньої освіти в Україні (1991–2017): історико-джерелознавче дослідження

  • Оксана Кравченко декан факультету соціальної та психологічної освіти Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини

Анотація

Нещодавно опубліковано надзвичайно важливу історико-джерелознавчу працю, де вперше системно впорядковано різнотипні матеріали про реформування змісту загальної середньої освіти в незалежній Україні протягом 1991–2017 рр. Добір та упорядкування документів, іменного покажчика здійснили науковці відділу педагогічного джерелознавства та біографістики ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського (доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України Л. Д. Березівська; доктор педагогічних наук, професор, дійсний член НАПН України О. В. Сухомлинська; доктор педагогічних наук, професор Т. Л. Гавриленко; доктор педагогічних наук, старший науковий співробітник О. П. Міхно; доктор філософії А. П. Дурдас; кандидат історичних наук С. В. Тарнавська; О. А. Бойко; Т. М. Деревянко; Х. В. Середа).

Нині у контексті реалізації ключової реформи в системі освіти – розбудови Нової української школи й імплементації Закону України «Про освіту» (2017) беззаперечно актуальною є спроба ґрунтовного вивчення та аналізу освітніх трансформацій у незалежній Україні. За період державної незалежності України створено значний масив інформації з питань реформування змісту загальної середньої освіти: закони, програми, стратегії, концепції, аналітичні матеріали та проєкти цих документів, підготовлені окремими авторами або авторськими колективами протягом 1991–2017 рр. Нині, як зазначають укладачі, доцільно було підсумувати, зібрати воєдино тексти концептуального характеру, що стали керівними (закони, доктрини, концепції, програми, стратегії, стандарти, аналітичні матеріали) для всебічного та поглибленого осмислення процесів реформування змісту загальної середньої освіти в незалежній Україні; розкриття маловідомих чи невідомих явищ, які відбувалися в освітньому просторі.

Зауважимо, що хрестоматія є вже другою та вдалою спробою авторського колективу здійснити системне впорядкування масиву різнотипних за своєю побудовою та характером матеріалів, що відображають стан загальної середньої освіти України у добу її незалежності. Першою була хрестоматія «Антологія текстів з реформування освіти в Україні: програми, концепції, проекти (1991–2017)», опублікована 2019 року.

Під науковим керівництвом доктора педагогічних наук, професора, члена-кореспондента НАПН України, директора ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського Л. Д. Березівської укладачі хрестоматії здійснили велику роботу з виявлення, систематизації та відображення документів, що вплинули на реформування змісту загальної середньої освіти в Україні протягом 1991–2017 рр.

Зазначимо також, що пропоноване видання у структурі своїх трьох розділів висвітлює цілу низку актуальних питань, серед них як питання реформування змісту загальної середньої освіти (І розділ), так і відображення змісту державних стандартів загальної середньої освіти як інструмента збереження єдиного освітнього простору України (ІІ розділ), та концепції моделювання змісту освітніх галузей загальної середньої освіти (ІІІ розділ) в Україні в обраних хронологічних межах. Позитивно, що кожний розділ розпочинається з короткої оглядової статті, яка дає уявлення про його зміст. Їх підготували: розділ І – Л. Д. Березівська; розділ ІІ – Т. Л. Гавриленко; розділ ІІІ – О. В. Сухомлинська.

Слід відзначити велике практичне значення рецензованої праці. Представлені документи мають цінність для проведення історико-освітніх досліджень. Матеріали хрестоматії можуть використовувати наукові, науково-педагогічні, педагогічні працівники, здобувачі освіти. Ці матеріали сприятимуть здійсненню ґрунтовних наукових розвідок із питань розвитку змісту загальної середньої освіти, а також вітчизняної педагогічної думки в незалежній Україні.

З огляду на актуальність, наукову новизну та практичне значення видання для розвитку освіти й науки раджу з ним ознайомитися.

Нещодавно опубліковано надзвичайно важливу історико-джерелознавчу працю, де вперше системно впорядковано різнотипні матеріали про реформування змісту загальної середньої освіти в незалежній Україні протягом 1991–2017 рр. Добір та упорядкування документів, іменного покажчика здійснили науковці відділу педагогічного джерелознавства та біографістики ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського (доктор педагогічних наук, професор, член-кореспондент НАПН України Л. Д. Березівська; доктор педагогічних наук, професор, дійсний член НАПН України О. В. Сухомлинська; доктор педагогічних наук, професор Т. Л. Гавриленко; доктор педагогічних наук, старший науковий співробітник О. П. Міхно; доктор філософії А. П. Дурдас; кандидат історичних наук С. В. Тарнавська; О. А. Бойко; Т. М. Деревянко; Х. В. Середа).

Нині у контексті реалізації ключової реформи в системі освіти – розбудови Нової української школи й імплементації Закону України «Про освіту» (2017) беззаперечно актуальною є спроба ґрунтовного вивчення та аналізу освітніх трансформацій у незалежній Україні. За період державної незалежності України створено значний масив інформації з питань реформування змісту загальної середньої освіти: закони, програми, стратегії, концепції, аналітичні матеріали та проєкти цих документів, підготовлені окремими авторами або авторськими колективами протягом 1991–2017 рр. Нині, як зазначають укладачі, доцільно було підсумувати, зібрати воєдино тексти концептуального характеру, що стали керівними (закони, доктрини, концепції, програми, стратегії, стандарти, аналітичні матеріали) для всебічного та поглибленого осмислення процесів реформування змісту загальної середньої освіти в незалежній Україні; розкриття маловідомих чи невідомих явищ, які відбувалися в освітньому просторі.

Зауважимо, що хрестоматія є вже другою та вдалою спробою авторського колективу здійснити системне впорядкування масиву різнотипних за своєю побудовою та характером матеріалів, що відображають стан загальної середньої освіти України у добу її незалежності. Першою була хрестоматія «Антологія текстів з реформування освіти в Україні: програми, концепції, проекти (1991–2017)», опублікована 2019 року.

Під науковим керівництвом доктора педагогічних наук, професора, члена-кореспондента НАПН України, директора ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського Л. Д. Березівської укладачі хрестоматії здійснили велику роботу з виявлення, систематизації та відображення документів, що вплинули на реформування змісту загальної середньої освіти в Україні протягом 1991–2017 рр.

Зазначимо також, що пропоноване видання у структурі своїх трьох розділів висвітлює цілу низку актуальних питань, серед них як питання реформування змісту загальної середньої освіти (І розділ), так і відображення змісту державних стандартів загальної середньої освіти як інструмента збереження єдиного освітнього простору України (ІІ розділ), та концепції моделювання змісту освітніх галузей загальної середньої освіти (ІІІ розділ) в Україні в обраних хронологічних межах. Позитивно, що кожний розділ розпочинається з короткої оглядової статті, яка дає уявлення про його зміст. Їх підготували: розділ І – Л. Д. Березівська; розділ ІІ – Т. Л. Гавриленко; розділ ІІІ – О. В. Сухомлинська.

Слід відзначити велике практичне значення рецензованої праці. Представлені документи мають цінність для проведення історико-освітніх досліджень. Матеріали хрестоматії можуть використовувати наукові, науково-педагогічні, педагогічні працівники, здобувачі освіти. Ці матеріали сприятимуть здійсненню ґрунтовних наукових розвідок із питань розвитку змісту загальної середньої освіти, а також вітчизняної педагогічної думки в незалежній Україні.

З огляду на актуальність, наукову новизну та практичне значення видання для розвитку освіти й науки раджу з ним ознайомитися.

Біографія автора

Оксана Кравченко, декан факультету соціальної та психологічної освіти Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини

доктор педагогічних наук, професор

Опубліковано
2024-08-17
Як цитувати
Кравченко, О. (2024). Реформування змісту загальної середньої освіти в Україні (1991–2017): історико-джерелознавче дослідження. Науково-педагогічні студії, 6(6), 204-207. https://doi.org/10.32405/2663-5739-2022-6-204-207