ІНФОРМАЦІЙНИЙ АНАЛІЗ СОЦІАЛЬНИХ ВПЛИВІВ ТА ЕФЕКТІВ ЦИФРОВОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ ОСВІТИ
Анотація
У статті на основі аналізу наукових досліджень з цифровізації освітнього простору встановлено, що цифровізація має як позитивні, так і негативні впливи. Зазначено, що ключовим позитивним ефектом цифровізації дослідники вважають модернізацію засобів і технологій навчання, перехід до якісно нового етапу розвитку освіти, формування єдиного цифрового освітнього простору. Разом з тим питанням впливу цифровізації на розвиток особистості в сенсі налагодження соціальних комунікацій, збереження психологічного здоров’я, а також у
цілому гуманізації освіти сьогодні приділяється недостатня увага.
У процесі аналізу публікацій соціальних впливів на суспільство, а отже й на людину, виявлено чотири взаємопов’язаних і взаємодоповнюючих тренди: соціопедагогічний, соціокультурний, соціопсихологічний та соцієтальний. З одного боку, цифровізація освіти сприяє більшій відкритості й доступності, ширшій зацікавленості здобувачів освіти процесом навчання, більш гнучкому управлінню освітнім процесом, розвитку мережевих комунікацій, а з іншого боку – цифровізація формує абсолютно нову модель освітнього життя, суттєво змінює мету сучасної
освіти. Акцентовано увагу на тому, що відбувається трансформація відносини між усіма учасниками освітнього процесу, змінюється конфігурація контактів між викладачами й здобувачами освіти.
У статті обґрунтовано необхідність вивчення та систематизації соціальних впливів та ефектів цифровізації. Наголошено, що такий фокус інформаційного аналізу відкриває можливості для проведення досліджень з метою вивчення попиту та запитів педагогів і здобувачів освіти, у тому числі для з’ясування найбільш ефективних моделей соціальних комунікацій, які сприятимуть зниженню негативних наслідків цифровізаційних перетворень. Статтю підготовлено для реалізації планових завдань прикладного дослідження відділу наукового інформаційно-аналітичного супроводу освіти «Інформаційно-аналітичний супровід цифрової трансформації освіти і педагогіки: вітчизняний і зарубіжний досвід» (2023–2025).