Відображення педагогічних поглядів Василя Сухомлинського в художньо-документальній літературі

  • Леся Сухомлинська PhD, старший науковий співробітник відділу педагогічного джерелознавства та біографістики ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського
  • Оксана Бойко молодший науковий співробітник відділу педагогічного джерелознавства та біографістики ДНПБ України ім. В. О. Сухомлинського
Ключові слова: Василь Сухомлинський, художньо-документальна література, Іван Цюпа, повість, Іван Драч, драматична поема, Вчитель, діти, виховання, сім’я, педагоги-класики.

Анотація

У статті проаналізовано художньо-документальні твори, присвячені Василю Сухомлинському. Виявлено, що є більш як 100 творів різних жанрів, автори яких у різні роки і за допомогою різних видів мистецтва висвітлювали образ педагога та його погляди на освіту і виховання дітей. Докладно розглянуто два художньо-документальні твори: повість Івана Цюпи «Добротворець» (1971) та драматичну поему Івана Драча «Дума про вчителя» (1976), в яких окрім змалювання життєвого шляху Павлиського вчителя, відображено й педагогічну проблематику. Кожен твір цих двох авторів аналізуємо/розглядаємо окремо з виокремленням педагогічних питань, як от значення особистості вчителя в освітньому процесі як в педагогічному аспекті, так і в загальносоціальному; ставлення вчителя, вихователя до проблемних дітей – педагогічно і соціально занедбаних; питання шкільно-сімейного виховання; вільного виховання; гуманізм, ставлення до кожної дитини як до особистості; виховання культури почуттів у юнаків і юнок. З’ясовано, що у цих творах багато уваги приділено протистоянню позицій офіційної науки і В. Сухомлинського щодо векторів педагогіки та методів впливу на особистість школяра і значення дитячого колективу. Виявлено, що обидва майстра художнього слова порівнювали постать та ідеї Павлиського вчителя з педагогами-класиками – від Сковороди та Песталоцці до Корчака. Зроблено висновок про доцільність і важливість педагогічного прочитання і перепрочитання художньо-документальної літератури, яка емоційно-естетичними засобами вияснює образ Учителя, яке б ім’я він не носив, а також значення і місце Дитини, Учня в плині часу.

Опубліковано
2025-07-06
Як цитувати
Сухомлинська, Л., & Бойко, О. (2025). Відображення педагогічних поглядів Василя Сухомлинського в художньо-документальній літературі. Науково-педагогічні студії, (9), 210-225. https://doi.org/10.32405/2663-5739-2025-9-210-225
Розділ
Історико-освітні студії