Національно-патріотичне виховання в частині професійної підготовки майбутніх учителів

  • Алла Загородня доктор педагогічних наук, професор, головний науковий співробітник відділу історії та філософії освіти Інституту педагогіки Національної академії педагогічних наук України
Ключові слова: майбутні вчителі, виховання, національно-патріотичне виховання майбутніх учителів, національні ціннісні орієнтації, фахова підготовка.

Анотація

У статті здійснено аналіз феномену національно-патріотичного виховання майбутніх вчителів у процесі фахової підготовки. В умовах гострих викликів сьогодення акцентовано необхідність посилення уваги до проблем національно-патріотичного виховання, зокрема, виховання патріотизму як базової якості особистості. Представлено найбільш актуальні трактування вітчизняними науковцями дефініцій «патріотизм» та «національно-патріотичне виховання». Автори визначають патріотизм як одне з найбільш глибоких почуттів, інтегративну якість, вагому, стійку характеристику особистості, що виражається у її нормах поведінки, світосприйнятті, моральних цінностях та ідеалах і пов’язана з вихованням почуття обов’язку, відповідальності, толерантності, поваги до свого народу, історичної пам’яті, рідної мови, родини, національних звичаїв та традицій, готовності стати на захист інтересів Вітчизни. Акцентовано, що національно-патріотичне виховання майбутніх вчителів та підготовка їх до національно-патріотичного виховання учнів повинні здійснюватися у процесі усього періоду навчання у закладі вищої освіти. Досліджено, що зміст національно-патріотичного виховання майбутніх фахівців освіти доцільно розглядати у кількох аспектах: вирішення завдань та напрямів національно-патріотичного виховання; реалізація професійних функцій у процесі національно-патріотичного виховання; засвоєння видів діяльності, що сприяють національно-патріотичному вихованню учнів; посилення національно-патріотичного спрямування усіх видів діяльності здобувачів у закладах вищої освіти (освітній процес, виховна робота, педагогічна практика, позааудиторна професійно спрямована діяльність, науково-дослідна та громадська діяльність). Рекомендовано ввести у зміст освітніх програм підготовки здобувачів першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів вищої освіти освітню компоненту «Національно-патріотичне виховання майбутніх вчителів закладів освіти», метою якої є національно-патріотична вихованість, сформованість національних ціннісних орієнтацій.

Опубліковано
2025-07-06
Як цитувати
Загородня, А. (2025). Національно-патріотичне виховання в частині професійної підготовки майбутніх учителів. Науково-педагогічні студії, (9), 80-94. https://doi.org/10.32405/2663-5739-2025-9-80-94
Розділ
Історико-освітні студії