Від «презентального» вчителя до «онлайн» вчителя: духовне здоров’я вчителів під часі COVID-19. Мексиканський досвід

  • Олена Жижко Автономний університет Сакатекаса
  • Галі-Олександра Бельтран Технологічний університет Дуранго
Ключові слова: мексиканська освітня система, психічне здоров’я вчителя в умовах COVID-19, навчання за підтримки цифрових медіа, освіта дорослих, технологічна грамотність та її вторинні наслідки

Анотація

У статті висвітлено результати педагогічного дослідження, метою якого було виявити на основі вивчення мексиканського досвіду причини стресу вчителів під час пандемії COVID-19, пов’язаного з необхідністю переведення системи освіти у режим онлайн та активного використання цифрових технологій. Порушено проблему щодо зменшення в цій ситуації потрясінь, яких зазнають педагоги. Проведене дослідження показало, що вчителі (особливо літнього віку), які звикли працювати в аудиторному режимі, не готові виконувати функції онлайнмодераторів. Саме цей фактор спричинив у вчителів емоційний стан напруженості й нервозності. Зважаючи на особливості педагогічної діяльності, що передбачають високу зосередженість і напруженість, а також необхідність піклування про власне здоров’я та своїх рідних в умовах пандемії COVID-19, а також занепокоєння й тривогу щодо труднощів викладання у відокремленому режимі з використанням медіаційної технології, слід визнати, що це є «останньою краплею», яка впливає на психічний стан вчителя. Нервова система розхитується, а стан постійного хвилювання, невпевненості, роздратованості зумовлюють фізичний дискомфорт та захворювання. Емоційний стан стресу у викладачів посилюється пандемією COVID-19. Проте автори вважають, що цей стрес можна зменшити, якщо вчитель оволодіє основними принципами електронного «керування». Педагогів слід навчити використовувати інформаційно-цифрові технології. Таке навчання має бути організовано за андрагогічними принципами та передбачити врахування обставин, пов’язаних з традиційною освітою вчителя очної системи. З огляду на це автори вважають, що важливо передбачати побічні ризики, пов’язані з традиційною загальноосвітньою й технологічною підготовкою педагога. У процесі перекваліфікації вчитель може втратити свої найцінніші традиційні навички: читання оригінальних (на папері) текстів, рукописного конспектування, письмового вираження своїх думок, можливості працювати з письмовими джерелами, здатності до критичного аналізу, рефлексії, абстрактного мислення, уяви, творчості тощо.

Біографії авторів

Олена Жижко, Автономний університет Сакатекаса

доктор педагогічних наук, професор відділу гуманітарних наук Автономного університету Сакатекаса
м. Сакатека, Мексика

Галі-Олександра Бельтран, Технологічний університет Дуранго

кандидат педагогічних наук, викладач відділу геофізики Технологічного університету Дуранго
м. Дуранго, Мексика

Опубліковано
2024-08-18
Як цитувати
Жижко, О., & Бельтран, Г.-О. (2024). Від «презентального» вчителя до «онлайн» вчителя: духовне здоров’я вчителів під часі COVID-19. Мексиканський досвід. Науково-педагогічні студії, 5(5), 97-111. https://doi.org/10.32405/2663-5739-2021-5-97-111
Розділ
Педагогічні студії