НАЦІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ ПЕДАГОГІЧНИХ НАУК УКРАЇНИ

ДЕРЖАВНА НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНА БІБЛІОТЕКА УКРАЇНИ
ІМЕНІ В. О. СУХОМЛИНСЬКОГО

Бібліотека це дзеркало і джерело духовної культури

Image
04060, Київ, М.Берлинського, 9 380 (44) 467-22-14 dnpb@i.ua Мапа проїзду
A A A

Біографія Хораса Манна

Хорас Манн народився 4 травня 1796 р. у Франкліні (штат Массачусетс) у бідній фермерській родині, яка належала конгреціоналістскій християнській громаді кальвіністського спрямування.

Він – третій із п’яти дітей Томаса та Ребекки (Стенлі) Манн. У Хораса було двоє старших братів, Томас і Стівен, і дві сестри – Ребекка та Лідія. Томас Манн-старший помер від туберкульозу в 1809 р. у віці 52 років, залишивши дружину Ребекку вдовою з п’ятьма дітьми. Через рік, плаваючи у ставку, потонув Стівен. Йому тільки виповнилося 17 років.

Оскільки сім’я стикалася з великими труднощами й злиднями, Хорас Манн змалку навчився бути незалежним та самостійним. З 10 до 20 років він відвідував приватну кальвіністську сектантську школу, в якій заняття тривали не більше трьох місяців на рік і були орієнтовані головним чином на вивчення релігії. Однак він активно займався самоосвітою, відвідуючи міську бібліотеку Франкліна. Один із учителів Хораса Манна, Самюель Барретт, звернув увагу на здібного учня й закликав його вступити до коледжу, допоміг підготуватися. У 1816 р. Хорас Манн складає вступні іспити до Браунського університету й відразу стає студентом другого курсу юридичного факультету. Цей навчальний заклад був типовим для американської освіти XIX ст. – панування схоластичного навчання, відірваність від життя, відсутність професійних педагогічних кадрів. Пізніше Хорас Манн про своїх шкільних та університетських викладачів згадував як «про дуже хороших людей, але дуже поганих вчителів».

Після закінчення університету (1819) Манн викладав латину й давньогрецьку мову в тому ж Браунському університеті, працював там і бібліотекарем. Одночасно продовжував здобувати освіту в Лічфельдській юридичній школі штату Коннектикут, яку закінчив 1923 р. Заснував власну юридичну контору. Адвокатська практика незабаром здобула Манну популярність далеко за межами міста й штату. Це був час становлення мислителя, який формував свої соціально-політичні, суспільно-економічні, релігійні та педагогічні погляди, принципи й переконання.

У перші роки адвокатської діяльності Хорас Манн заявив про себе як про принципового й незалежного захисника інтересів простого люду, послідовно відстоював демократичні принципи політичного устрою суспільства та свободу віросповідання. Діяльність Манна як представника ідеології американського Просвітництва була спрямована на досягнення справедливого правосуддя, заснованого на принципах рівноправності сторін, презумпції невинуватості, гуманності, адекватності покарання. З просвітницьких позицій Манн виступав за підвищення моралі в американському суспільстві, висував ініціативи про законодавче обмеження алкоголю, азартних ігор, розкоші, бродяжництва, сприяв розвитку юридичних заходів підтримки громадської благодійної діяльності.

Будучи патріотом Сполучених Штатів Америки, Хорас Манн сприяв проголошенню Дня незалежності як національного свята.

Усвідомлюючи потребу американського суспільства в створенні доступної та якісної системи освіти, значну частину юридичної діяльності Манн присвятив проблематиці розвитку системи народної освіти в США.

Прогресивна адвокатська практика, гуманістичні та демократичні погляди Манна здобули йому популярність серед багатьох прогресивних американських політиків. Зокрема, новий президент США – Джон Квінсі Адамс (з 1824 р.), також уродженець Массачусетса, звернув увагу на перспективного молодого громадського діяча і став ініціативно сприяти кар’єрі Манна.

У 1827–1848 рр. Хорас Манн вів активну політичну діяльність, спочатку як член легіслатури Дедхема (обіймав цей пост до 1832 р). У ці роки він провів всебічні реформи законодавчої діяльності легіслатури – заснував таємне голосування, жеребкування тощо. Після добровільного звільнення з цієї посади в 1833 р. Хорас Манн переїхав до Бостона, де був обраний на трирічний термін державним представником штату Массачусетс від цього ж міста. На цій посаді Манн висунув безліч законодавчих ініціатив, проводив активну прогресивну політику, сприяючи економічному та соціальному розвитку штату.

У 1830 р. Хорас Манн одружився з Шарлоттою Мессер, дочкою президента Браунського університету Аси Мессера. Дітей від цього шлюбу не було. Шарлотта померла від туберкульозу до другої річниці весілля. Глибокий смуток і горе, пережиті Манном через втрату коханої дружини, яка помирала вдома на його руках, залишалися з ним довгі роки.

У 1837 р. Манн отримує високу посаду першого секретаря державного департаменту освіти Массачусетса. Залишаючись на новій посаді до 1848 р., він повністю відійшов від політики і зайнявся тільки педагогікою та освітніми реформами. Отже, з цього часу освіта і педагогічна теорія стають центральними в діяльності й пошуках ученого. За власною ініціативою він створює Массачусетську комісію з поліпшення освіти (The Massachusetts Commission to Improve Education).

У той період система освіти в США й особливо в штаті Массачусетсі переживала своє становлення. Більша частина шкіл перебувала у віданні різних протестантських сект і давала архаїчну, значною мірою ненаукову освіту. При повній відсутності власної педагогічної теорії, американська громадськість була незнайома або мало знайома з передовими педагогічними ідеями інших країн. Відповідно, не існувало спеціальних підручників і методичної літератури, не було професійно підготовлених учителів.

У своєму штаті Хорас Манн проводить кампанію за поліпшення системи освіти. За його ініціативою почалася реформа шкільної справи не тільки в самому штаті, а й за його межами – була ліквідована розрізненість шкіл, створена єдина шкільна система, встановлена обов’язкова тривалість шкільного року, посилено державний контроль, розширена програма освіти, введено викладання музики, гігієни та фізичної культури, засновані шкільні бібліотеки. Він зміг забезпечити шкільні бібліотеки необхідною літературою, зокрема книгами, що були цікавими дітям. «Якби я мав владу, – казав Манн, – я б розкидав бібліотеки по всій землі, як сіяч засіває пшеничне поле». У той час як на початку XIX ст. американські школи надавали поверхневу освіту протягом декількох зимових тижнів, Манн збільшив тривалість навчання штату до 6 місяців. Одночасно ним було вжито заходів для створення системи здорової дисципліни без тілесних покарань, а також для організації шкіл для бідних, орієнтованих на світську освіту.

Здійснюючи реформу системи освіти, він зобов’язав кожний навчальний заклад публікувати в пресі щорічні звіти. Цим сприяв розвиткові в американському суспільстві стійкого інтересу до педагогічної тематики. У 1839 р. Хорас Манн заснував перший в США педагогічний інститут в Лексінгтоні (Lexington School For Teacher Training). Протягом 12 років його діяльності в Массачусетсі була створена ефективна система державних світських шкіл.

Одночасно Манн домігся фінансової підтримки освіти, освітній бюджет зріс удвічі. Відповідно заробітна плата вчителям була подвоєна і з того часу професія вчителя стала однією з найбільш високооплачуваних в США. Манн заснував перший у США педагогічний журнал (Common School Journal) і став його першим редактором. На довгі роки журнал, що виходив в Бостоні до 1852 р., став головним друкованим органом передової педагогічної думки США.

На сторінках цього видання Хорас Манн опублікував дванадцять щорічних повідомлень (звітів – Annual Report) з різноманітних питань педагогіки, в яких учений розвивав і пропагував свої педагогічні погляди. Високу оцінку звітам Манна дав видатний вітчизняний педагог К. Д. Ушинський, назвавши їх «цілою педагогічною бібліотекою, сповненою найкорисніших практичних зауважень».

Як представник епохи Просвітництва, Хорас Манн поділяв просвітницьку доктрину можливості удосконалення людської природи через освіту. Відстоюючи права кожної особистості на освіту, він виступав за суспільний характер школи, проти ґендерної та расової сегрегації в системі освіти. На його думку, головна мета освіти полягає у всебічному розвитку розумових сил учнів, вихованні «прагнення до істини». Школа в демократичному суспільстві покликана виховувати майбутніх громадян. Республіканська форма правління неможлива без освічених і вихованих громадян: «утворення республіканського уряду без університетськи освічених громадян – це найбільш безглуздий експеримент, коли-небудь здійснений людством. Подібно до жадібної людини, яка прагне придбання нових земель, тоталітарна держава прагне поширити темряву невігластва на нові терени». Отож, демократія, позбавлена освічених громадян, «з усіма своїми доброчинними засобами буде стрімко наближатися до свого неминучого кінця, і всі громадяни республіки будуть змушені оплакувати падіння своєї республіки».

У 1843 р. за своєю ініціативою та за власний рахунок Хорас Манн відвідав ряд європейських країн для аналізу системи освіти, приділивши особливу увагу станові розвитку німецької школи. Його звіти про результати цих поїздок були видані, а потім перевидані не тільки в штаті Массачусетс і за його межами, а й у ряді європейських країн (Франції, Англії, частково в Росії та інших країнах).

Використовуючи свої неабиякі ораторські здібності, Манн пропагував свої ідеї в багатьох штатах, виступав з публічними лекціями в різних університетах США з педагогічних проблем, називаючи це «спробою ударом кулака змусити текти у зворотній бік Гібралтар».

1 травня 1843 р. Хорас Манн одружився з Мері Тайлер Пібоді. У пари народилося троє синів – Хорас Манн-молодший, Джордж Комб Манн і Бенджамін Пікман Манн. Пізніше Мері стане біографом чоловіка.

У 1848 р., після смерті Дж. Адамса, Хорас Манн звільнився з посади секретаря державного департаменту освіти штату Массачусетса й переїхав у Вест Ньютон. Тут він був обраний у палату представників США. У цей період своєї діяльності Манн спільно зі своїм соратником, відомим унітаристським пастором Теодором Паркером, сприяв формуванню першої унітаристської церкви США, послідовно виступав проти рабства.

У 1851 р. за пропозицією християнської громади штату Огайо Манн стає першим президентом заснованого унітаристською церквою Антіохійського коледжу в Єллоу-Спрінгс і проводить глибокі реформи цього освітнього закладу. Навчально-виховний процес в Антіохійському коледжі став унікальним для XIX ст. Зміст освіти було цілком орієнтовано на класицизм, в процесі навчання широко застосовувалися вільні дискусії й індивідуальний підхід до учнів. Вперше в історії США можливість вчитися була надана жінкам та афроамериканцям, так само як і викладацькі посади.

В Антіохійському коледжі Хорас Манн викладав філософію, теологію та економіку. Він користувався популярністю серед студентів та широкої аудиторії на Середньому Заході. Його лекції, на яких обґрунтовувалася необхідність державних шкіл, були загальнодоступними.

На посаді президента Антіохійського коледжу, що й сьогодні є одним із передових американських навчальних закладів, Хорас Манн помер 2 серпня 1859 р. Його поховали на території коледжу. Але згодом за вказівкою Мері перепоховали на Північному цвинтарі в Провіденсі штату Рой-Айленд. Цей крок – виконання обіцянки Мері, даної чоловікові на смертному одрі, що він возз’єднається зі своєю коханою першою дружиною Шарлоттою. Після смерті Мері вона також була похована поруч із Хорасом. Так, Хорас Манн навічно упокоївся між двома жінками, яких він кохав.

За словами дружини Хораса Манна Мері, сенс життя цього видатного педагога найкраще відображений в декількох словах, промовлених ним за кілька тижнів до смерті перед випускниками Антіохійського коледжу: «І я благаю вас зберегти у своїх серцях ці мої прощальні слова: соромтеся померти, допоки не здобудете хоча б маленьку перемогу в ім’я людства».

Підготовлено за публікаціями:
  1. Игнатенко М. Н. Педагогическая деятельность Хораса Манна // Известия Волгогр. гос. пед. ун-та. 2006. № 4, т. 17. С. 132–135.
  2. Roy N., Olsson M. Horace Mann. The Great American Educator // Celebration Horase Mann : Statue Dedication held at Horace Mann Square, Franklin, Massachusetts, Sunday, May 7, 2017 / Designed and printed by Graphic Communications students at Tri-County Regional Vocational Technical High School. Franklin, 2017. P. 1–10.

Світлина: https://www.omnia.ie/index.php?navigation_function=2&navigation_item=093320ed70687926317be489a093a80f&repid=2


Анонси та оголошення

03.03.2022

24.01.2022

Шановні користувачі!

Просимо взяти участь в анонімному анкетуванні! Анкета

Повідомляємо, що на період карантину Державна науково-педагогічна бібліотека України імені В. О. Сухомлинського НАПН України надає віддалений безкоштовний доступ до ресурсів компанії EBSCO. Доступ надається виключно зареєстрованим читачам бібліотеки з метою здійснення освіти та наукових досліджень, комерційне використання ресурсів заборонено.

Для отримання доступу до ресурсної бази EBSCO звертайтеся за електронними адресами tzvk.dnpb@gmail.com (Гуралюк Андрій Георгійович, тел. 097-596-85-35), fond.dnpb@ukr.net (Бондарчук Оксана Борисівна).

Всі матеріали

Наша анкета

Шановні користувачі!

ДНПБ України
імені В. О. Сухомлинського НАПН України прагне створити сучасний науково-освітній та культурний простір, що сприятиме якісному забезпеченню Ваших інформаційних потреб.

Просимо взяти участь в анонімному анкетуванні! 

Ваші відповіді допоможуть нам покращити бібліотечно-інформаційне обслуговування користувачів і слугуватимуть удосконаленню науково-інформаційного забезпечення сфери освіти, педагогіки, психології.

Вебінар

No meeting rooms are currently available to join.

Заходи

Всі матеріали

Виставки

Всі матеріали

Наші видання

Всі матеріали