Біографія
![]() |
Основні дати біографії Миколи Християновича Бунге |
![]() |
Для спрощення сприйняття сповненого подій життєвого шляху Миколи Христиановича Бунге, конкретизації досягнень вченого, та виокремлення періодів його науково-педагогічної діяльності вважаємо за необхідне коротко подати основні дати його біографії:
|
Основні періоди діяльності Миколи Християновича Бунге |
Пошуково-пропедевтичний (1841-1859 рр.) – від вступу до Київського університету св. Володимира до обрання ректором цього навчального закладу. У цьому періоді розглянуто пошуки М.Х. Бунге в галузі наукового спрямування (обрання факультету та зміна наукових інтересів), висвітлено педагогічну діяльність у Ніжинському ліцеї кн. Безбородька, Інституті шляхетних дівчат та університеті св. Володимира; активне включення в ліберально-демократичний рух та публіцистичну діяльність М.Х. Бунге, пов’язані з вивченням та реформуванням освіти; участь в урядових Комісіях з освітніх питань (Комісії для опису губерній Київського навчального округу, Комісія з розробки проекту університетського статуту 1863 року) та з ліквідації кріпацтва; простежено за розвитком педагогічних та професійних здібностей, окреслено провідні напрями подальших пошуків у науковій і освітній галузях. Активна педагогічна діяльність супроводжувалась плідними пошуками змісту навчальних предметів, удосконаленням лекторської майстерності та висвітленням недоліків системи освіти в наукових та періодичних виданнях. Організаційно-педагогічний (1859-1865 рр.) – від отримання ректорської посади до визнання урядом і науковою спільнотою його діяльності на освітянській ниві. Отримання керівницької посади молодим ученим відбилося на багатьох сторонах життя університету: організація випуску часопису «Университетские известия»; впровадження жіночої освіти; реорганізація структур університету тощо. Педагогічну діяльність М.Х. Бунге цього періоду варто оцінювати з боку перекладацької та наставницької праці при імператорській родині (його вихованцями були обидва майбутніх імператори, для яких були створені лекційні курси з політичної економії та фінансів, перекладені книги відомих німецьких економістів). За видатні досягнення в галузі економіки обраний членом Академії наук. Науково-педагогічний (1865-1880 рр.) – від видання «Курсу статистики» до складення ректорських повноважень і отримання почесних звань університету св. Володимира. Цей період став визначальним у науковому житті М.Х. Бунге: він видає окремими книжками свої лекційні курси з поліцейського права та статистики, які були потім перевидані двічі; веде активну викладацьку діяльність в університеті; утверджує соціологічний напрямок у вітчизняній статистиці, концепцію київської економічної школи. Громадська діяльність М.Х. Бунге в Міській думі та Київській біржі є поштовхом до організації технічної освіти. Найвищим рівнем визнання заслуг М.Х. Бунге як науковця, викладача і керівника вважаємо обрання (не призначення!) на посаду ректора університету ще двічі, призначення почесним членом університету та отримання звання Почесного громадянина м. Києва. Управлінський та узагальнюючий (1880-1895 рр.) – переїзд до Петербургу на керівні державні посади, узагальнення наукових і реформаторських ідей. Період діяльності М.Х. Бунге на найвищих державних посадах (спочатку заступник, а потім Міністр фінансів Російської імперії та Голова Комітету Міністрів) для педагогіки важливий з точки зору суперечок під час підготовки нового університетського статуту 1884 р. Інші сторони державотворчої праці Миколи Христиановича опосередковано вплинули на всі галузі реформування суспільства. Працюючи в Кабінеті Міністрів, повертається до викладання політичної економії та статистики в царській родині (майбутньому імператору Миколі ІІ), отримує його підтримку в побудові залізниць Сибіру та півдня Росії, але розчарований вихованцем у справі реформування народної та вищої освіти. Кристалізація науково-педагогічних та державницьких поглядів М.Х. Бунге вилилися в написання підсумкових праць «Загробные заметки» та «Очерки политико-экономической литературы», а соціальне спрямування його діяльності – у турботі про студентів (колишніх та наявних) університету св. Володимира та вихованців Першої Київської гімназії у вигляді призначення стипендій та грошових премій за кращі роботи з економіки. |